Det svarer en 22 år gammel mann fra Etiopia på spørsmål om hvordan han tror bistandsbransjens kommunikasjon bidrar til å forme bildet av Afrika.
Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond (SAIH) samlet annonser fra ulike bistandsorganisasjoner og viste dem til unge mennesker i seks afrikanske land. Målet var å finne ut hvordan innsamlings-kommunikasjonen ble oppfattet.
«Mørkhudede barn i nød»
Resultatene som nå presenteres i rapporten «Radi Aid Research» viser at meningene er delte. Men fra SAIH heter det blant annet at «det tradisjonelle bildet av Afrika som et kontinent i nød gjør respondentene triste, og de etterspør et mer mangfoldig bilde av Afrika. Bistandskampanjer portretterer gjerne mørkhudede barn i nød, og flere av respondentene mener at disse historiene burde bli komplementert ved å vise barn med andre farger og bakgrunner, eller mørkhudede leger, professorer og bistandsarbeidere. De ønsker å se skildringer av mennesker som har interesse for og innflytelse over egen situasjon».
- Bistand er ekstremt komplekst. Det finnes ikke én fasit når det kommer til bistandskommunikasjon. De vi har spurt er selvfølgelig farget av egen bakgrunn når de svarer, men ønsket om mer verdighet og mangfold er uansett viktig å merke seg, sier