Politiforum
14.06.2016
I personalmappen lagres det informasjon om den ansatte som omfatter fødselsnummer, adresse, nærmeste pårørende mv. Dette er legitimt og nødvendig i alle ansettelsesforhold.
Skrevet av Advokat Jens-Ove Hagen
Les merRelatert innhold
Emneord:
Arbeidsgiver Politijuss Personopplysninger
Utfordringene oppstår når det blir lagret opplysninger som ikke er åpenbart relevante for arbeidsforholdet. Har arbeidsgiveren anledning til å lagre informasjon om den ansattes sykdom, familiesituasjon, tidligere hendelser i og utenfor arbeidsplassen mv?
Tjenestemannsloven
Tjenestemannsloven regulerer ikke omfanget av den informasjon som arbeidsgiveren kan lagre om de ansatte på noen helhetlig måte, men nevner kun såkalte personalkort. I henhold til 14 kan ordensstraff føres på rulleblad eller personalkort. Innholdet skal begrense seg til opplysninger om formell ordensstraff, f.eks. skriftlig irettesettelse. Etter 15 i Politietaten


































































































