Av David Wikstøl, lege og idéhistoriestudent.
Det er vanskelig å se på hvilken måte filosof Morten Fastvolds tilsvar "Livssynshumanismen er godt filosofisk begrunnet" viser at livssynshumanismen er godt filosofisk begrunnet. Det mangler i det hele tatt forslag til mulige konkrete begrunnelser. Fastvolds henvisninger til historiens utviklingsforløp sammenblander historiske årsaker med filosofiske begrunnelser, og omgår på denne måten utfordringen i teksten han gir seg ut for å svare på.
Historiske eller filosofiske begrunnelser?
Som beskrevet i mitt opprinnelige innlegg viser Larry Siedentops bok Inventing the Individual - The Origins of Western Liberalism at kristendommen var den historiske årsaken til at oppfatningen om alle menneskers likeverd vokste frem i den vestlige verden. Troen på at Gud selv ble mennesket, levde, døde og sto opp igjen for å gjøre Guds rike og evig liv tilgjengelig for alle, uavhengig av status, ved en personlig indre hengivenhet og etterfølgelse av Jesus, var startskuddet for tanken om at alle er like mye verdt. Fastvold, som kje