HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
19.06.2020

Hotellbransjen går inn i en ny virkelighet etter covid-19. Housekeeping har fått nye, strengere protokoller, og kontakten mellom hotellansatte og gjester er blitt redusert til et minimum. Noen steder er resepsjonistene utstyrt med munnbind. Før var det om å gjøre at de som gjør rent på hotellene ikke skulle synes, nå er det en fordel at de er så synlige som mulig.
For hotellene vil det ikke lenger være nok å bare fortelle gjestene at de er rene og uten virus, de må vise tydelig at hygiene og renhold er trappet kraftig opp, mange henter inn assistanse fra spesialister og utarbeider nye protokoller for rengjøring. Opplæring av egne medarbeidere er også blitt enda viktigere, alle ansatte på hoteller og spisesteder blir delaktige i å sørge for at alt er på topp.
Gjestene vil være mye mer obs på renhold og kreve mer enn tidligere, og veien til uthenging på sosiale medier er kort, for de bedriftene som slurver.
Alle de største hotellselskapene er midt i arbeidet med å innføre nye protokoller og retningslinjer for renhold i alle avdelinger.
Høyere nivå på renhold og hygiene vil kreve flere ansatte
- Jeg tror at hotellene fremover kommer til å videreføre mye av det høyere nivået på renhold og hygiene, som nå er kommet som en følge av covid-19, sier
Christian Bengt H. Olsson, driftsdirektør i Thon Hotels.
- Vi har laget nye rutiner for alle avdelinger, spesielt restaurant, kurs/ konferanse og frokost. På renhold har vi et samarbeid med ISS, vi er i løpende dialog med dem og de rengjør rommene i henhold til de nye rutinene. Vi er ekstra nøye med å rengjøre kontaktflater som berøres mye, som for eksempel lysbrytere, telefoner, fjernkontroller og dørhåndtak. På noen av hotellene har vi også tatt i bruk ozonvann, som er ekstremt effektivt til rengjøring og desinfisering.
Vi er også nøye med å informere personalet og gjestene om gode smittevernrutiner, hyppig håndvask, etc. Alle rådene som FHI og Helsedirektoratet kommer med, blir fulgt på våre hoteller.
Thon Hotels har alltid hatt godt renhold på våre hoteller, nå bygger vi på med et ekstra nivå, for å gjøre det enda bedre, med ekstra fokus på berøringspunkter, fellesarealer og gjesterom. Resepsjonister og annet personale er også involvert, de desinfiserer regelmessig berøringspunkter som skranker og bankterminaler, i lobbyen og andre steder. Det er viktig at gjestene ser at renhold utføres kontinuerlig.
Hotellene er også blitt godt merket, slik at det skal være lettere for gjester og ansatte å følge smittevernreglene. Vi har blant annet laget avstandsmarkeringer ved inn- og utsjekk, laget regler om maksimalt antall personer i heisen og satt opp stasjoner for hånddesinfisering i fellesarealer. Dette er nye rutiner, som vi har stort fokus på.
Alt dette fører til at rengjøring t
Gå til medietGjestene vil være mye mer obs på renhold og kreve mer enn tidligere, og veien til uthenging på sosiale medier er kort, for de bedriftene som slurver.
Alle de største hotellselskapene er midt i arbeidet med å innføre nye protokoller og retningslinjer for renhold i alle avdelinger.
Høyere nivå på renhold og hygiene vil kreve flere ansatte
- Jeg tror at hotellene fremover kommer til å videreføre mye av det høyere nivået på renhold og hygiene, som nå er kommet som en følge av covid-19, sier
Christian Bengt H. Olsson, driftsdirektør i Thon Hotels.
- Vi har laget nye rutiner for alle avdelinger, spesielt restaurant, kurs/ konferanse og frokost. På renhold har vi et samarbeid med ISS, vi er i løpende dialog med dem og de rengjør rommene i henhold til de nye rutinene. Vi er ekstra nøye med å rengjøre kontaktflater som berøres mye, som for eksempel lysbrytere, telefoner, fjernkontroller og dørhåndtak. På noen av hotellene har vi også tatt i bruk ozonvann, som er ekstremt effektivt til rengjøring og desinfisering.
Vi er også nøye med å informere personalet og gjestene om gode smittevernrutiner, hyppig håndvask, etc. Alle rådene som FHI og Helsedirektoratet kommer med, blir fulgt på våre hoteller.
Thon Hotels har alltid hatt godt renhold på våre hoteller, nå bygger vi på med et ekstra nivå, for å gjøre det enda bedre, med ekstra fokus på berøringspunkter, fellesarealer og gjesterom. Resepsjonister og annet personale er også involvert, de desinfiserer regelmessig berøringspunkter som skranker og bankterminaler, i lobbyen og andre steder. Det er viktig at gjestene ser at renhold utføres kontinuerlig.
Hotellene er også blitt godt merket, slik at det skal være lettere for gjester og ansatte å følge smittevernreglene. Vi har blant annet laget avstandsmarkeringer ved inn- og utsjekk, laget regler om maksimalt antall personer i heisen og satt opp stasjoner for hånddesinfisering i fellesarealer. Dette er nye rutiner, som vi har stort fokus på.
Alt dette fører til at rengjøring t