Bok og bibliotek
06.06.2021
- Det finnes ikke mange gode lærebøker til de forskjellige elevene som trenger spesielt tilrettelagt undervisning. Skjønnlitteratur på deres nivå mangler også.
Det sier bibliotekar Madeleine Hopman og avdelingsleder Sverre Oskar Øverby på Storsteigen videregående skole, avdeling Nordstumoen på Koppang i Østerdalen. Denne skolen har tre studieretninger med spesielt tilrettelagt undervisning, slik at elevene kan gjennomføre Vg1 i løpet av tre år i stedet for ett år som er vanlig.
De tre studieretningene er Vg1 Restaurant-og matfag, Vg1 Teknologiog industrifag og Vg1 Naturbruk. Da vi møtte dem våren 2021, var det 26 elever fordelt på de tre studieretningene.
Lærevansker
Lese, skrive, regne, uttrykke seg muntlig og digital kompetanse. Det er de fem viktigste grunnleggende ferdighetene for elevene på skolen. Noen har problemer med å lese, andre har vansker med å regne eller å skrive. ADHD, tourettes, autisme, asperger og lett psykisk utviklingshemming: Alle elevene har sammensatte lærevansker. Svært vanskelig
Madeleine Hopman har med andre ord en svært vanskelig jobb med å finne bøker til elever som trenger spesielt tilrettelagt undervisning på ulikt nivå.
- Hvordan greier du det?
- Jeg prøver å finne ut hva elevene liker, hvilke interesser de har. Etter hvert som jeg blir bedre kjent med dem i løpet av skoleåret, blir det lettere, sier hun.
- Hva snakker elevene om seg imellom når de er på biblioteket? Hvilke hobbyer har de? Ut fra elevenes interesser forsøker hun å hjelpe dem til å finne riktige bøker.
- En dag kom en elev som nesten ikke kunne lese. Jeg visste at han er interessert i biler. Jeg spurte han om han ville se i Bilboka, en kjempesto
Gå til medietDe tre studieretningene er Vg1 Restaurant-og matfag, Vg1 Teknologiog industrifag og Vg1 Naturbruk. Da vi møtte dem våren 2021, var det 26 elever fordelt på de tre studieretningene.
Lærevansker
Lese, skrive, regne, uttrykke seg muntlig og digital kompetanse. Det er de fem viktigste grunnleggende ferdighetene for elevene på skolen. Noen har problemer med å lese, andre har vansker med å regne eller å skrive. ADHD, tourettes, autisme, asperger og lett psykisk utviklingshemming: Alle elevene har sammensatte lærevansker. Svært vanskelig
Madeleine Hopman har med andre ord en svært vanskelig jobb med å finne bøker til elever som trenger spesielt tilrettelagt undervisning på ulikt nivå.
- Hvordan greier du det?
- Jeg prøver å finne ut hva elevene liker, hvilke interesser de har. Etter hvert som jeg blir bedre kjent med dem i løpet av skoleåret, blir det lettere, sier hun.
- Hva snakker elevene om seg imellom når de er på biblioteket? Hvilke hobbyer har de? Ut fra elevenes interesser forsøker hun å hjelpe dem til å finne riktige bøker.
- En dag kom en elev som nesten ikke kunne lese. Jeg visste at han er interessert i biler. Jeg spurte han om han ville se i Bilboka, en kjempesto