AddToAny

Her vil ferske økonomer jobbe

Økonomistudentene er ganske samstemte i at finansbransjen er mest attraktiv når de skal velge den første jobben,
viser både Econas studentundersøkelse og Academic Works undersøkelse om hvilke arbeidsplasser studentene vurderer som de mest attraktive.

Unge økonomer er svært attraktive i arbeidsmarkedet, viser ferske tall fra Econas årlige studentundersøkelse. Det vet studentene å utnytte. Selv om det finnes mange av dem, stiller økonomistudentene høye krav til bedriftene og har tydelige ønsker om hvor de vil jobbe. Etter å ha knivet om førsteplassen på marginen i flere år stikker bank-, finans- og forsikringsbransjen i år av med en noe mer overlegen seier. Hele tre av fire menn, og hver andre kvinne, ønsker å jobbe i denne bransjen, viser undersøkelsen.

Som et apropos kan man reflektere over at NRK-serien Exit, som gir innblikk i de mørke sidene ved Oslos finansmiljø, ikke ser ut til å ha avskrekket norske økonomistudenter.

Konsulentbransjen mer populær gjennom studieløpet

Som nummer to i rekka på ønskelista kommer jobb i konsulentbransjen: Nærmere seks av ti økonomistudenter ønsker å jobbe i denne bransjen. Likevel er også andelen menn med dette ønsket høyere enn hos kvinnene, med en differanse på 14 prosentpoeng. Imidlertid er forskjellen enda større mellom første- og femteårsstudenter. Kun i overkant av 40 prosent førsteårsstudenter, mot nærmere 70 prosent femteårsstudenter, ønsker å jobbe i denne bransjen. Dette kan skyldes at ferske studenter ikke ennå er spesielt kjent med nettopp konsulentbransjen. Imidlertid kan det se ut til at bedriftene klarer å markedsføre seg godt gjennom studieløpet, og følgelig klarer å gjøre konsulentbransjen til en svært attraktiv arbeidsplass for avgangsstudentene.

Kvinner, mennesker og kommunikasjon

Nederst på pallen kommer jobber innenfor økonomistyring. Likevel vil n ærmere halvparten av økonomi studentene jobbe med dette fagfeltet. Imidlertid ønsker også flere menn enn kvinner å jobbe med økonomistyring.

B ransjer som omhandler mennesker, kommunikasjon og markedsføring, er derimot mer populære blant kvinnene. Plasseringen til disse bransjene faller imidlertid fra første - til femteårsstudenter. Dette gjelder spesielt for markedsføring, hvor vi ser en nedgang på hele 22 prosentpoeng. Kanskje har markedsføringsbransjen ironisk nok et forbedringspotensial i å markedsføre seg selv mot økonomistudentene.?

De mest attraktive arbeidsgiverne

I september offentliggjorde rekrutterings- og bemanningsbyrået Academic Work lista over de 20 mest attraktive arbeidsgiverne for unge økonomer. Lista består blant annet av bankene SpareBank1 og DNB samt store konsulenthus som PwC, Sopra Steria, EY og BDO.

Selv om Google stikker av med førsteplassen, kommer det likevel tydelig frem at økonomistudentene i stor grad ønsker å jobbe med norsk industri og forretningsvirksomhet. Vipps, Tine, Finn.no, Aker Solutions, Orkla, Kongsberg Gruppen, NorgesGruppen, DNV og Equinor er alle selskaper som er å se på lista. Dette er betryggende, ettersom norske arbeidsgivere trenger kloke økonomer for å sikre et levedyktig næringsliv i fremtiden.

Nederst på pallen kommer jobber innenfor økonomi-styring. Likevel vil nærmere halvparten av økonomistudente-ne jobbe med dette fagfeltet.

De ti mest attraktive arbeidsgiverne for økonomistudenter:

Google

SpareBank1

Vipps

Tine

Finn.no

Siemens

Forsvaret

PwC

Microsoft

Aker Solutions

Orkla

Sopra Steria

BDO

Kongsberg Gruppen

SINTEF

DNB

NorgesGruppen

DNV

EY

Equinor

Image-text:

Foto: Alex Dudar on Unsplash

FÆRRE VIL MARKEDSFØRE. Annikken Aarrestad har gjort et dypdykk i studentundersøkelsen. Av funnene ser hun at markedsfø-ring har falt i popularitet.

Foto: Sondre Harr

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

«Vi har jo tenkt på scenarioer, men ingen kunne forberedt oss på at alt bare skulle stoppe over natten.» Slik beskrev en leder i et reiselivsselskap situasjonen de stod i våren 2020.
Magma 08.06.2022
Nesten 50 prosent av ledere rapporterer selv at de er ensomme i rollen. Men du trenger ikke å bli en av dem, sier Einar Wergeland-Jenssen.
Magma 08.06.2022
Pandemien og usikre tider skaper endringer i det norske arbeidslivet. Hvordan blir man en attraktiv arbeidstaker eller arbeidsplass i 2022?
Magma 08.06.2022
Når i en ansettelsesprosess passer det å ta opp lønn for arbeidsgiver?
Magma 08.06.2022
Magma 08.06.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt