Spillforskeren var irritert på meg. Han var et teknisk anlagt eksemplar av denne akademiske grenen og entusiastisk rundt ulike måter å bruke kunstig intelligens (AI) til å bygge spill. Jeg hadde uttrykt en ubekvemhet rundt det at spillmiljøer skulle skapes uten menneskelig innblanding. Spill er en kunstform, og spillmiljøer blir skapt av folk som plasserer hvert lille tre og gresstrå for hånd, tenkte jeg
De autogenererte spillmiljøene kom uansett. En dag ramlet jeg over en enorm underjordisk hule med en vakker foss dypt under bakken i Minecraft. Spillets algoritmer hadde skapt talløse huler for meg, men aldri noe så fint før. Det tilfeldige ved den gjorde den til så nært en naturperle man kunne komme i en digitalt generert verden.
Den ville betydd mindre for meg om den var laget av folk.
AI er et uoversiktlig landskap hvor skråsikkerhet er risikosport på linje med leserbrevet som fastslo at «internett er en flopp» på 90-tallet. AI-verktøy ses gjerne på én av to måter:
1. De fjerner kjedelige og tidkrevende arbeidsoppgaver og frigjør tid og energi som kan brukes på mer givende sysler.
2. De fjerner arbeiderne som tidligere måtte til for å utføre oppgavene og utraderer levebrødet deres.
Begge deler kan være sanne - samtidig. Når AI nå begynner å produsere byggesteinene til en rekke spillproduksjoner ser vi konturene av teknologiens effekt for kreativt arbeid generelt.
Automatisk replikkmuzak
På samme måte som naturkompetent AI fjerner behovet for å plassere hvert lille tre og gresstrå for hånd, er språklæringsmodeller som ChatGPT nå på vei til å kunne produsere kompetente tekster.
Spillgiganten Ubisoft utforsker nå dette i arbeidet med spillserier som Far Cry, Assassin's Creed og Watch Dogs - alle i spillindustriens øverste kostnadssjikte.
De er store og åpne spillverdener hvor det å polere hver lille flik krever et hundretalls visuelle kunstnere, programmerere, spilldesignere, stemmeskuespillere, spilltestere, produsenter og alt mellom.
Selskapet avduket nylig Ghostwriter, et verktøy som skal bistå manusforfattere i å