Nordic Mining Mining er i full gang med å klargjøre området. Neste høst skal gruva settes i drift.
Først dagbrudd
De første 15 årene skal mineralene hentes ut over bakken, i dagbrudd. De påfølgende 18 årene går gruva under jorden.
- Vi har planer for 40 års drift, men det kan bli mye lenger enn det, sier Kenneth Nakken Angedal, driftsdirektør i Nordic Mining.
Bedriften er nå i full gang med å klargjøre området for gruvedrift. Sprenging av tunnelen som skal frakte gråberget til knusing er i gang og anleggsveiene gjøres klare.
Om ikke lenge starter byggingen av administrasjonsbygg og verksted nede ved kaia.
- Vi har allerede solgt all produksjon for de neste fem årene. Det er en enorm etterspørsel på verdensmarkedet for rutil, slår Angedal fast.
110 gruvearbeidere
I disse dager søker bedriften etter miljøgeolog, gruveleder, HR-sjef og kommunikasjonssjef.
Om et drøyt år starter jakten på gruvearbeiderne.
- Vi skal ha 110 ansatte når vi utvinner fra dagbruddet. Nå


































































































