Kjøttbransjen
12.05.2022
Nå har turfolk med sans for gode smaker og real påfyll av protein, fått noe å glede seg over. Bedriften Trondheim Slaktehus satser nemlig målrettet med et kjøttprodukt som globalt får flere og flere tilhengere blant denne brukergruppen. Vi snakker om tørket norsk storfekjøtt eller Biff Jerky.
Det dreier seg om tynne skiver av norsk storfekjøtt som gjennom en helt spesiell tørkeprosess, og nøye marinering/krydring, forvandles til et produkt som etterspørres i vide kretser. Turmat er ett stikkord. Men også i det såkalte snacks-segmentet blir Biff Jerky mer og mer populært. Daglig leder Jørgen Næss produserer nå så mye han kan og etterspørselen er kraftig voksende.
Tidlig fase
Vi er i en grytidlig fase av denne satsingen, men det vi har opplevd til nå er oppløftende. Vi produserer rundt 100 kilo pr. uke nå og ut fra signalene i markedet kan dette volumet bli fordoblet i løpet av få måneder. Sluttproduktet inneholder 60 prosent protein og har en holdbarhet på hele seks måneder uten noen form for kjøling. Det skyldes at alt vann i kjøttet er tørket ut via tørkeprosessen på ti timer i vårt helt spesielle tørkeskap. Svinnet er derfor på hele 70 prosent noe som selvsag
Gå til medietTidlig fase
Vi er i en grytidlig fase av denne satsingen, men det vi har opplevd til nå er oppløftende. Vi produserer rundt 100 kilo pr. uke nå og ut fra signalene i markedet kan dette volumet bli fordoblet i løpet av få måneder. Sluttproduktet inneholder 60 prosent protein og har en holdbarhet på hele seks måneder uten noen form for kjøling. Det skyldes at alt vann i kjøttet er tørket ut via tørkeprosessen på ti timer i vårt helt spesielle tørkeskap. Svinnet er derfor på hele 70 prosent noe som selvsag