AddToAny

Hannah Ryggen: hyllet av samtiden, glemt av ettertiden

Hannah Ryggen: hyllet av samtiden, glemt av ettertiden
- Det som ble skrevet om Hannah Ryggen på åtti- og nittitallet står ikke i forhold til kunstnerskapets kvalitet og betydningen i samtiden, mener kunsthistoriker Marit Paasche.
- Min forskerinteresse for Hannah Ryggens kunstnerskap begynte med at en kollega og to kunststudenter spurte meg hvorfor Ryggen var viet så liten plass i den norske kunsthistorien, forteller Marit Paasche.

I juni 2018 fullførte hun sin doktorgrad om Hannah Ryggen, to år etter at hun skrev biografien Hannah Ryggen. En fri. I avhandlingen tar hun for seg faglige diskusjoner som ligger til grunn for boka, men som ikke fikk plass i den.

En glemt pioner?

Spørsmålet gjorde Paasche nysgjerrig. Hun gikk i gang med å kartlegge hva som var skrevet om Hannah Ryggen i norsk kunsthistorie og så utstillingene av Ryggens billedvever på nytt.

- Jeg ble paff. Ryggens tepper er en viktig del av nasjonal og internasjonal kunsthistorie og det som var skrevet om henne manglet i overveiende grad kildebelegg, og dermed vitenskapelig troverdighet.

Året var 2009. Paasche skrev artikkelen «Vi husker deg Hannah» om Ryggens kunstnerskap i Morgenbladet noe som førte til at hun ble invitert til å være kurator for en stor Hannah Ryggen-utstilling på Kunsthall Oslo i 2011.

Man forutsetter at de kvinnene som «løftes frem fra glemselen» var marginalisert eller oversett i den tiden de virket i.

- Dette var på et tidspunkt hvor relanseringen av kvinnelige kunstnere som Hilma af Klint, Paula Modersohn Becker, Carol Rama, Elsa von Freytag-Loringhoven, Anni Albers og andre, ennå ikke hadde begynt, sier Paasche.

- Jeg støtter dette arbeidet, fordi det utgjør en nødvendig korrigering av en mannsdominert modernisme. Samtidig er det veldig interessant at man forutsetter at de kvinnene som «løftes frem fra glemselen» var marginalisert eller oversett i den tiden de virket i.

Også Paasche gikk ut ifra at Ryggen var underkjent i sin egen samtid.

- Men da jeg begynte å arbeide med arkivmaterialet oppdaget jeg raskt at det ikke var tilfelle. I motsetning til flere av sine kvinnelige kollegaer ble Ryggen erklært geni av flere mannlige kritikere. Hun stilte hyppig ut internasjonalt og var en av Norges mest omskrevne kunstnere. I 1964 representerte hun for eksempel Norge på Venezia-biennalen, forteller forskeren.

- Det var

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt