Advokatbladet
17.02.2023
I 2019 kjøpte det nordiske mediekonsernet, Schibsted ASA, aksjemajoriteten i Nettbil AS, som driver Nettbil.no - en markedsplass for auksjonssalg av bruktbiler fra privatpersoner til bilforhandlere.
Påfølgende år ble Schibsted pålagt å selge aksjene i Nettbil, av Konkurransetilsynet.
Les mer- Til hinder for effektiv konkurranse
Utfordringen var at Schibsted fra tidligere var majoritetseier i Finn AS, som blant annet selger rubrikkannonser for biler til salgs på Finn.no. Her vil enhver som ønsker å selge en bruktbil, både privatpersoner og forhandlere, kunne kjøpe annonseplass.
Konkurransetilsynet mente Schibsteds oppkjøp ville hindre effektiv konkurranse mellom Finn, Nettbil og private forhandlere.
Schibsteds klaget på vedtaket, men Konkurranseklagenemnda opprettholdt beslutningen. Mediekonsernet reiste søksmål til Gulating lagmannsrett, og nedla påstand om a