Sant nok.
Men de som jobber her, har øvd masse og kan faget sitt til fingerspissene.
Maskør- og parykkavdelingen på Operaen er nesten som å stikke hodet inn i en 2023-utgave av en gammel, tysk skrekkfilm av F. W Murnau eller Fritz Lang.
Pyntede hoder med uutgrunnelige blikk ser på deg overalt. Fantasidyrehoder henger som trofeer på veggen. Man kan nesten føle at de følger deg med blikket når du ikke ser på.
- Vår jobb er å lage karakterer, og i denne sammenhengen betyr maske rett og slett sminke til scenebruk. Akkurat nå holder vi på med balletten Tornerose og til ballett å være er det mange karakterer og mye jobb. Det er fullt kjør for alle, sier leder for maskeavdelingen, Per Ragnar Karlsen.
Tyll, mangfold og stort lager
Det er imidlertid ikke Karlsen, men Therese Roald, maskør og parykkmaker samt opplæringsansvarlig for lærlingene, som får ansvaret for å vise Kontekst rundt.
- Her er det et kulturelt mangfold, men det er jo typisk for denne bransjen. Vi trenger folk som er spesialister på smale områder, forteller hun.
- Her jobber det folk fra Tyskland, Sveits, Nederland, Polen og Estland. Foruten Norge, da.
Menneske- og dyrehod


































































































