Optikeren
20.12.2022
Hvilken betydning har politikk og økonomi for barns utvikling og læring? Hvor viktig er området du vokser opp i for mulighetene senere i livet? Det gjøres nå studier både i Norge og utlandet som ser på hva synsproblemer har å si for læringsutbyttet til barn.
... Og når forskningen antyder at hyperopi er en viktig årsak til at barn faller utenfor på skolen og samfunnet; Hva hindrer oss optikere fra å ha et tettere samarbeid med skolen og lærerne?«Reading is the gateway skill that makes all other learning possible.» Barack Obama. Fra sitt hjemmekontor i Boston, USA, klokken fire om morgenen lokal tid, starter Bruce Moore fra New England School of Optometry, dagens første foredrag på det fjortende Kongsberg Vision Meeting. Han mener at vi optikere har for lett for å bare tenke på øyet og synet alene, og ikke er flinke nok til å anerkjenne sammenhengene som er funnet mellom ukorrigerte synsfeil og permanent synstap, barns helse, utdannelse, og fysiske, motoriske, sosiale og emosjonelle utvikling. Barnets syn har dermed mye å si for fremtidig økonomi, sosial status og generell helse.
Synet er en viktig faktor i et barns utvikling, både motorisk, akademisk og sosialt. Det er funnet klare sammenhenger mellom hyperopi og læring, samt mellom hyperopi, amblyopi og strabisme. For aldersgruppen opp til 45 år er amblyopi en større årsak til betydelig synstap enn alle andre årsaker til sammen. Dette til tross for at amblyopi er en tilstand som kan unngås hvis den oppdages og behandles riktig. Det skulle derfor ikke vært et så stort problem.
Screening er en kjapp og effektiv metode for å tidlig kunne avdekke synsproblemer hos barn. Men skolescreening som kun bruker avstandsvisus, er ifølge Zimbabwe Eyecare and Learning (ZEAL) studien, lite trolig å avdekke hyperopi. I USA har mer enn 15 % av førskolebarna moderat til høy hyperopi. I Norge er hyperopi det største refraktive problemet hos barn og tenåringer. Allikevel blir hy
Gå til medietSynet er en viktig faktor i et barns utvikling, både motorisk, akademisk og sosialt. Det er funnet klare sammenhenger mellom hyperopi og læring, samt mellom hyperopi, amblyopi og strabisme. For aldersgruppen opp til 45 år er amblyopi en større årsak til betydelig synstap enn alle andre årsaker til sammen. Dette til tross for at amblyopi er en tilstand som kan unngås hvis den oppdages og behandles riktig. Det skulle derfor ikke vært et så stort problem.
Screening er en kjapp og effektiv metode for å tidlig kunne avdekke synsproblemer hos barn. Men skolescreening som kun bruker avstandsvisus, er ifølge Zimbabwe Eyecare and Learning (ZEAL) studien, lite trolig å avdekke hyperopi. I USA har mer enn 15 % av førskolebarna moderat til høy hyperopi. I Norge er hyperopi det største refraktive problemet hos barn og tenåringer. Allikevel blir hy