Han og klarinetten har holdt det gående i 45 år. Når han nå fyller 60 år, inviterer han til solokabareten Reiss alene, hvor han forteller om livet med den mangfoldige klarinetten.
Georgs klarinett har mange stemmer. Den kan låte fjell og lokk og lur, den kan rocke og mane frem jazzens blåtoner. Den kan by opp til sigøynerdans og svingende gammeljazz, og den kan gråte en stille mollstemt jødisk klezmermelodi, så svakt at tonen kommer ut av ingen ting.
Georg står midt på gulvet i sin egen stue i Sørkedalen i Oslo. Han spiller oss gjennom musikkhistorien fra Mozarts klarinettkonsert til toner av Brahms med vibrato, og videre gjennom mange kulturer. Klarinetten hans snor seg en tur innom Bucuresti, Budapest, Balkan, Jerusalem, New Orleans og helt til Vågå. Vegguret lyder som en metronom, men Georg leker seg i rubato. Lyden av ham låter mangefasettert, syngende, vakkert, maskulint og følsomt, om han skulle beskrevet det selv.
- Når jeg putter instrumentet i munnen så låter det meg. Det er egentlig bra, og så må jeg lære å like det jeg hører. Jeg blir aldri neger, sigøyner eller døl, eller en blåkopi av andre kulturer og spellemenn. Men jeg er med å bære tradisjoner videre på en ny måte, og det er typisk meg, sier han.
Drømmen om et fritt musikeryrke
Da Georg var 15 år gammel mente bestevennen, ragtime-pianisten Morten Gunnar Larsen, at det var på tide at Georg fant seg et annet instrument enn piano. De to spilte firhendig klassisk piano sammen og lekte med elektrisk tog på Tåsen - fra barnehagen til de begynte å høre gammeljazz som trettenåringer. Joda, Georg kunne godt finne seg et nytt instrument, og det ble klarinetten. Han likte lyden, dessuten var det strategi: klarinetten kan spille både klassisk og jazz. I tillegg ville han bli så god som mulig. Det ville være veien til et fritt musikeryrke. Han er en av de første i sin generasjon med musikkutdannelse som valgte å bli frilanser.
- Jeg liker ikke ting som gjentar seg. Skolen hver eneste dag var utrolig kjedelig, og jeg fnøs av tanken på en fast jobb, et fast sted å gå til hver eneste dag på et gitt klokkeslett. Jeg så tidlig for meg et musikeryrke. Jeg hadde bare lyst å spelle musikk, bli så god som mulig.
Georg øvde piano på skolen og klarinett om kvel