Var hemmeligholdet en god idé? Eller den verste ideen noensinne?
I tillegg var han rammet av bedragerisyndromet, og frykten for at ingen ville like konserten. Det han kaller den klassiske musikerangsten.
Men hvordan kom musikeren, produsenten og komponisten Mokkelbost opp med ideen om en konsert der de til en hvert tid deltagende musikerne holdes hemmelig for publikum til etter at konserten er avsluttet?
- Det begynte med at bandet KILLL, som jeg spilte med i gamle dager, var på en turné som gikk innom Amsterdam. Der var vi en del av et program som het «Night of the unexpected», hvor ingen band var på plakaten. Det var morsomt både for oss og publikum. En tanke ble sådd, forteller Mokkelbost.
Lokk på informasjonen
Ideen ble så videreutviklet da Parkteatret for seks år siden spurte ham om å lage et bestillingsverk til feiringen av scenens 15 års jubileum. Deretter har Pekula kommet som en årlig bestilling, hvor årets utgave har fått navnet Solara.
- Det har alltid hatt en stor verdi for meg å ikke vite så mye om hva jeg skal oppleve. Ikke ha for klare forventninger. Og jeg tenkte at kanskje kan det å legge lokk på informasjonen om musikere og det musikalske ha en verdi for Oslo-publikummet - hvor det er en slags budkrig på alles oppmerksomhet.
- Det første året var en bra stresstest på om konseptet hadde noen verdi. Musikk skal være sanselig og det kan bli litt borte i alle forklaringene. Det er ikke alltid så bra å vite så mye, mener Mokkelbost.
En usynlig rød tråd
- Hvordan har du valgt ut musikere til Pekula?
- Det har vært en del mennesker jeg ha