NJF-magasinet
27.03.2019
I hvert eneste lønnsoppgjør ønsker arbeidstakerne å løfte de lavtlønte og å redusere gapet mellom kvinners og menns lønn. Men det går smått. Hvorfor er det slik? Og hva kan gjøres?
- Vi har nesten 600 kroner mindre å rutte med hver eneste måned, i forhold til i fjor. Det er ikke til å leve med. Vi som kjører buss er skikkelig misfornøyde, sier Umbrin Zohra.
Hun kjører shuttlebuss mellom Oslo Lufthavn og hotellene ved Gardermoen. Etter fjorårets lønnsoppgjør var stemningen dårlig.
Taper til industrien. Bussjåførene var en av fjorårets store tapere. Til sammen fikk de en lønnsvekst på 1,30 kroner i timen - eller 2535 kroner mer i året. Det tilsvarer en lønnsvekst på mellom 0,6 og 0,7 prosent. Til sammenlikning økte prisene med 2,7 prosent. Den gjennomsnittlige lønnsveksten i fjor var på omtrent 2,8 prosent.
- Vi forventer at det blir bedre i år. Nå taper vi i forhold til blant annet industriarbeiderlønna, sier Zohra.
Avhengig av pensjonister. Og lønnen i industrien er sentral for bussjåførene. Da bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007, var intensjonen å ha et lønnsnivå som lå på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det har bransjen ikke klart. I løpet av 2018 ble gapet større. Nå ligger sjåførene på om lag 90 prosent av industrien, eller drøyt 400 000 kroner.
- Vi sliter med å få nye generasjoner bussjåfører. Vi er avhengige av at folk står lenge i jobb, og at pensjonister fortsetter å kjøre. Den viktigste grunnen er lønna. Vi får ingen unge til å kjøre buss, hvis det ikke blir bedre betingelser.
Mistet frikortet. I tillegg til et dårlig lønnsoppgjør i fjor, har sjåførene i realiteten fått enda mindre å rutte med enn det som kommer fram i de offisielle statistikkene. For på nyåret ble skattereglene for fribilletten, som mange sjåfører har, skjerpet.
- Vi som kjører shuttlebusser har allerede mistet vår fribillett. Det er enda et eksempel på et gode som er blitt borte. Istedenfor å få mer å rutte med, får vi mindre. Man kan bruke 280
Les opprinnelig artikkelHun kjører shuttlebuss mellom Oslo Lufthavn og hotellene ved Gardermoen. Etter fjorårets lønnsoppgjør var stemningen dårlig.
Taper til industrien. Bussjåførene var en av fjorårets store tapere. Til sammen fikk de en lønnsvekst på 1,30 kroner i timen - eller 2535 kroner mer i året. Det tilsvarer en lønnsvekst på mellom 0,6 og 0,7 prosent. Til sammenlikning økte prisene med 2,7 prosent. Den gjennomsnittlige lønnsveksten i fjor var på omtrent 2,8 prosent.
- Vi forventer at det blir bedre i år. Nå taper vi i forhold til blant annet industriarbeiderlønna, sier Zohra.
Avhengig av pensjonister. Og lønnen i industrien er sentral for bussjåførene. Da bussbransjeavtalen ble opprettet i 2007, var intensjonen å ha et lønnsnivå som lå på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det har bransjen ikke klart. I løpet av 2018 ble gapet større. Nå ligger sjåførene på om lag 90 prosent av industrien, eller drøyt 400 000 kroner.
- Vi sliter med å få nye generasjoner bussjåfører. Vi er avhengige av at folk står lenge i jobb, og at pensjonister fortsetter å kjøre. Den viktigste grunnen er lønna. Vi får ingen unge til å kjøre buss, hvis det ikke blir bedre betingelser.
Mistet frikortet. I tillegg til et dårlig lønnsoppgjør i fjor, har sjåførene i realiteten fått enda mindre å rutte med enn det som kommer fram i de offisielle statistikkene. For på nyåret ble skattereglene for fribilletten, som mange sjåfører har, skjerpet.
- Vi som kjører shuttlebusser har allerede mistet vår fribillett. Det er enda et eksempel på et gode som er blitt borte. Istedenfor å få mer å rutte med, får vi mindre. Man kan bruke 280