NTL-magasinet
23.01.2019
Både tillitsvalgte og politikere frykter at regjeringen vil gjøre det samme med Statens vegvesen som med NSB: Oppstykking og gradvis privatisering. Gjennomføring av førerprøven kan bli neste oppgave som settes ut.
- Dette handler om å privatisere for enhver pris, mener lederen av NTL Veg, Inger Sigrides.
Sigridnes ser ikke for seg at det å hente inn private kan gi noen bedre løsning, verken når det gjelder trafikksikkerhet eller likhet for loven. Heller ikke tror hun det er penger å spare for staten eller at det gir noen gevinst for brukerne.
- Vi kan fort ende opp med at det blir lengre reisevei fordi tilbudet på de minste stedene blir borte. I tillegg vil man måtte øke omfanget på kontroll og tilsyn for å være sikker på at de private leverer et godt nok tilbud.
Bekymringen kommer av at Samferdselsdepartementet har gitt vegdirektøren i oppdrag om å beskrive ulike modeller for hvordan etaten best kan organiseres i fremtiden. En egen utredning av hvordan man kan effektivisere og spare inn penger innen trafikk- og kjøretøyområdet skal være klar 10. mai. Her bes vegvesenet om å gjøre en særlig vurdering av hvilke oppgaver som kan utføres av private aktører. Førerprøven er spesielt nevnt.
Opposisjonen er mot. Når de ansatte bekymrer seg for hva dette kan ende opp i, får de bred
Les opprinnelig artikkelSigridnes ser ikke for seg at det å hente inn private kan gi noen bedre løsning, verken når det gjelder trafikksikkerhet eller likhet for loven. Heller ikke tror hun det er penger å spare for staten eller at det gir noen gevinst for brukerne.
- Vi kan fort ende opp med at det blir lengre reisevei fordi tilbudet på de minste stedene blir borte. I tillegg vil man måtte øke omfanget på kontroll og tilsyn for å være sikker på at de private leverer et godt nok tilbud.
Bekymringen kommer av at Samferdselsdepartementet har gitt vegdirektøren i oppdrag om å beskrive ulike modeller for hvordan etaten best kan organiseres i fremtiden. En egen utredning av hvordan man kan effektivisere og spare inn penger innen trafikk- og kjøretøyområdet skal være klar 10. mai. Her bes vegvesenet om å gjøre en særlig vurdering av hvilke oppgaver som kan utføres av private aktører. Førerprøven er spesielt nevnt.
Opposisjonen er mot. Når de ansatte bekymrer seg for hva dette kan ende opp i, får de bred