I løpet av det siste tiåret er fagenes innhold og rolle blitt svekket på bekostning av et overdrevent fokus på målbare ferdigheter som lesing, skriving og regning, tilpasset PISA-testenes normsystem. Følg oss på Facebook!
I år skal læreplanen for Kunnskapsløftet fornyes, etter at Stortinget har behandlet Stortingsmelding 28 (2015-2016) Fag - Fordypning - Forståelse. Intensjonen er at fagene skal gi elevene mer dybdelæring og bedre forståelse. Fagene skal slankes og kompetansemålene skal reduseres. Men fagene er allerede på god vei til å bli oppløst. I løpet av det siste tiåret er fagenes innhold og rolle blitt svekket på bekostning av et overdrevent fokus på målbare ferdigheter som lesing, skriving og regning, tilpasset PISA-testenes normsystem.
Kunnskapsløftets sentrale formål var å løfte elevenes kunnskaper. En implisitt målsetting var å redusere sosiale forskjeller i karakterer. Men NOVA-rapporten For store forventninger? Kunnskapsløftet og ulikhetene i grunnskolekarakterer (7/2012) konkluderte med at læreplanen i løpet av dens fem første virkeår ikke hadde bidratt til å redusere sosiale forskjeller, men derimot skapt større sosial ulikhet i skolekarakterer. Dette kunne skyldes flere årsaker, men forskerne bak rapporten så ikke bort ifra at de ambisiøse fagplanene som ble innført var


































































































