Optikeren
19.02.2020
Prosessen med å lage en brilleinnfatning av høy kvalitet kan være så lang og nennsom at brillen gjerne kan ha vært håndtert av hundre hender før ferdigstillelse. Da bør den vare en stund. Vi har besøkt OPO Scandinavia i Malmö.
Ute er det sur vind og snøfiller i lufta, men inne hos OPO Scandinavia er det lyst, varmt og hyggelig. Her holder totalt 19 medarbeidere (derav syv selgere) til i romslige lokaler. Anna Mälstad som har hentet meg på stasjonen, er den som sammen med kollega Ibolya Vass designer alle brillene. Akkurat nå er hun i full gang med å designe briller som skal ut på markedet om et år. For så lang tid tar det faktisk fra start til ferdig produkt.
- Vi ønsker å være optikernes beste partner, sier sjefdesigner Anna Mälstad. - Ved å ha sentralt lager i Malmø kan vi levere raskt, og vi gjør vårt beste for å gi våre kunder den beste service. Våre produkter skal være bærekraftige, og de skal ha så høy kvalitet at de kan holde i mange år.
Først utarbeides et konsept, så lages det tegninger og deretter vurderes farger, før det produseres prototyper. På dette stadium inviteres nå, som en del av prosessen, et utvalg kunder som gir tilbakemeldinger om blant annet passform og farger. Optikerne skal også vurdere om det går greit å sette glass i brillene og om de er enkle å arbeide med. - Vår største målgruppe i Kuno Qvist er kvinner som bruker progressive glass, sier Anna, - derfor er disse tilbakemeldingene f
Gå til mediet- Vi ønsker å være optikernes beste partner, sier sjefdesigner Anna Mälstad. - Ved å ha sentralt lager i Malmø kan vi levere raskt, og vi gjør vårt beste for å gi våre kunder den beste service. Våre produkter skal være bærekraftige, og de skal ha så høy kvalitet at de kan holde i mange år.
Først utarbeides et konsept, så lages det tegninger og deretter vurderes farger, før det produseres prototyper. På dette stadium inviteres nå, som en del av prosessen, et utvalg kunder som gir tilbakemeldinger om blant annet passform og farger. Optikerne skal også vurdere om det går greit å sette glass i brillene og om de er enkle å arbeide med. - Vår største målgruppe i Kuno Qvist er kvinner som bruker progressive glass, sier Anna, - derfor er disse tilbakemeldingene f


































































































