Din Hørsel
18.12.2020
Foreldre til hørselshemmede elever er i dag overlatt et altfor stort ansvar i å ivareta sine barns rettigheter under utdanningen. Nå fremmes det krav om egen koordinator geografisk nær barna og familiene.
Dette kommer frem i en rapport fra et ad hoc-utvalg i HLF. Det var landsmøtet i HLF som i 2018 vedtok at opplæring skulle bli et fjerde hovedsatsingsområde i handlingsprogrammet, og det ba samtidig om en gjennomgang av dagens opplæring for hørselshemmede barn.
Et bredt sammensatt utvalg bestående av tillitsvalgte og ansatte i HLF, foreldrerepresentanter og fagpersoner fra Norsk Audiopedagogisk forening, Audiografforbundet og Nav, presenterte 9. desember en omfattende hovedrapport basert på seks delrapporter. Utvalget ble ledet av Bjørn Jonassen, tidligere fylkesaudiopedagog og nå leder i HLF Agder.
Får ikke hjelp
- Det er med bekymring jeg registrerer at mange foreldre som får diagnostisert nedsatt hørsel hos barnet eller den unge, ikke mottar den hjelpen og oppfølgingen de burde ha fått i en sårbar og kanskje uoversiktlig situasjon. At mange av dem opplever at det er de selv som må påta seg koordineringsarbeidet for å få tilrettelagt opplæringssituasjonen for barnet eller den unge, er også trist å høre, sier Jonassen.
Fysisk til stede
Noen av dagens foreldre har opplevd fylkesaudiopedagogtjenesten som ble etablert i 1993, og som varte fram til årtusenskiftet.
- Fylkesaudiopedagogen var fysisk til stede i det enkelte fylke, og samarbeidet tett med både de foresatte, hørselssentralen, hjelpemiddelsentralen, PP-tjenesten og den enkelte barnehage eller skole som barnet eller den unge med nedsatt hørsel gikk i. Dette bidro til at alle barn og unge som ble diagnostisert med betydelige hørselstap på hørselssentralene i Norge, umiddelbart ble henvist videre til fylkesaudiopedagogen som deretter kunne igangsette oppfølgingsarbeidet umiddelbart.
Mangler kunns
Gå til medietEt bredt sammensatt utvalg bestående av tillitsvalgte og ansatte i HLF, foreldrerepresentanter og fagpersoner fra Norsk Audiopedagogisk forening, Audiografforbundet og Nav, presenterte 9. desember en omfattende hovedrapport basert på seks delrapporter. Utvalget ble ledet av Bjørn Jonassen, tidligere fylkesaudiopedagog og nå leder i HLF Agder.
Får ikke hjelp
- Det er med bekymring jeg registrerer at mange foreldre som får diagnostisert nedsatt hørsel hos barnet eller den unge, ikke mottar den hjelpen og oppfølgingen de burde ha fått i en sårbar og kanskje uoversiktlig situasjon. At mange av dem opplever at det er de selv som må påta seg koordineringsarbeidet for å få tilrettelagt opplæringssituasjonen for barnet eller den unge, er også trist å høre, sier Jonassen.
Fysisk til stede
Noen av dagens foreldre har opplevd fylkesaudiopedagogtjenesten som ble etablert i 1993, og som varte fram til årtusenskiftet.
- Fylkesaudiopedagogen var fysisk til stede i det enkelte fylke, og samarbeidet tett med både de foresatte, hørselssentralen, hjelpemiddelsentralen, PP-tjenesten og den enkelte barnehage eller skole som barnet eller den unge med nedsatt hørsel gikk i. Dette bidro til at alle barn og unge som ble diagnostisert med betydelige hørselstap på hørselssentralene i Norge, umiddelbart ble henvist videre til fylkesaudiopedagogen som deretter kunne igangsette oppfølgingsarbeidet umiddelbart.
Mangler kunns