AddToAny

Forbudte følelser

Forbudte følelser
Da Sina Winter hørte norsk svartmetall for første gang, visste han at forholdet ville vare evig. På et gutterom i Teheran etablerte musikeren en karriere som skulle skaffe ham alvorlige problemer.
Noen ganger virker tilfeldighetene skremmende kalkulerte. Vi ringer på i en bygård i Nordahl Bruns gate i Oslo formiddagen 11. februar. Tilfeldighetene vil ha det til at det er 40 år siden den islamske revolusjonen i Iran. I dag. Der nede feirer de nå. Og her oppe, i et spartansk innreda rom helt nord i Europa, finner vi ett av ofrene for styret som overtok for 40 år siden. Sina Winter nevner ikke jubileet med ett ord, men ønsker sjenerøst velkommen på de rundt 15 kvadratmeterne han disponerer etter å ha flytta fra Orkanger til hovedstaden. Muligens ikke helt ulikt gutterommet han forlot i Teheran. Et rom han ikke kan vende tilbake til.

- Jeg trekker aldri fra gardinene, you know. Liker å ha det mørkt, smiler Sina til fotografen som spør om vi ikke kan slippe inn litt lys.

Når samtalen dreier over på norsk svartmetall og hvorfor den appellerer så sterkt til lyttere i Sør-Amerika og deler av Asia, er det nettopp mørket Sina trekker fram:

- Det handler om hvordan folk har det i undertrykkende og diktatoriske regimer. Det er ikke lystige mennesker som hører på metall. Musikken reflekterer hvordan menneskene har det.

Burzum ble vendepunktet

- Jeg husker det i detalj. Det var en torsdag, sier Sina.

Det første møtet med norsk svartmetall er bandet Burzum fra en liten kassettspiller på gutterommet i Teheran. En kompis har fått tak i to CD-er fra Tyskland, og nå har Sina kopiert dem. Han setter en av kassettene i spilleren, trykker på play og tenker: Hva i all verden er dette?

- Burzums Filosofem. Det var noe helt nytt, så mystisk og ukjent. Jeg forsto det ikke, for det var så annerledes enn alle andre metallsjangre jeg hadde hørt. Jeg slukka lyset, lukka døra til rommet mitt, og spilte albumet fem ganger på rad for å forstå det. Sounden, vokalen, hele produksjonen, gitarene - alt var annerledes, men samtidig opplevde jeg at det lå veldig nært mine innerste følelser. Det er virkelig vanskelig å forklare, men det var noe ukjent og rart, og samtidig så kjent. Sina, this is what you are going to play, sa jeg til meg sjøl. Den kvelden, dét øyeblikket, endra alt for meg.

- Jeg er blitt en bedre låtskriver etter at jeg kom til Norge. Det har også betydd mye å gå på konserter og være i kontakt med andre musikere, forteller Sina Winter..

Monica Strømdahl

Musikken måtte spilles i hemmelighet

Sina blir født inn i et lukka og isolert Iran, ett år etter revolusjonen i 1979. Men hjemme i Teheran lever restene av en mer vestlig tilværelse. Band som Pink Floyd, Camel og Hello spilles på repeat på stereoanlegget i stua og i bilen.

- Alt var hemmelig. Da vi kjørte bil var foreldra mine forsiktige med hvor høyt vi spilte, for det var revolusjonære vakter overalt. De sjekka og forbød alt mulig rart. Kunst, musikk, særlig det som kom fra vestlig kultur var et slags tabu. Det fantes ikke platebutikker, det var ingen steder du offisielt kunne fi

Les mer

Flere saker fra Musikkultur

Saksofonist Ola Asdahl Rokkones har bygd opp det mange tenker er umulig - en karriere som orkestersolist. 18. mai spiller han med det tradisjonsrike Mariinsky-orkesteret i St. Petersburg.
article_web Musikkultur 15.05.2019
I revidert statsbudsjett, som ble lagt fram 14.mai, foreslår regjeringen å gi 5 millioner kroner til et pilotprosjekt for å utvikle et digitalt ledsagerbevis.
article_web Musikkultur 14.05.2019
- Vi kan ikke tillate oss å tro at vi ikke kan gjøre noe, sier musiker Eddie Andresen. 18. mai arrangerer han støttekonsert for Palestina sammen med flere Stavanger-musikere og Nablusforeningen.
article_web Musikkultur 14.05.2019
Prisen hedrer skapende og utøvende musikkvirksomhet på høyt kunstnerisk nivå, og ble første gang delt ut i 1965.
article_web Musikkultur 13.05.2019
Kreativitet blir avgjørende for å takle framtidas utfordringer, mener PISA-testens far, Andreas Schleicher. Ved hjelp av en enkel barnesang har tiendeklassingene på Manglerud skole fått erfare hva skaperevne er i praksis.
article_web Musikkultur 09.05.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt