Bistandsaktuelt har bedt en rekke norske bistands- og miljøorganisasjoner om innsyn i antall flyreiser for fjoråret. Vi har også bedt organisasjonene dokumentere at de har oversikt over egne klimagassutslipp - og spurt om de kjøper klimakvoter for å veie opp for flyreiser.
Svarene viser at bistandsbransjen ikke er samstemt når det kommer til det å ta grønne valg: Noen har full oversikt, rapporterer avtrykk - og kjøper kvoter, mens andre ikke en gang har en nedfelt målsetning om å redusere reisevirksomheten.
WWF: Kraftige kutt
WWF Verdens naturfond er blant de flinkeste i klassen. Den norske armen av den internasjonale miljøorganisasjonen har jobbet systematisk med å kutte Co2-utslippene i 10 år.
Og WWF har lykkes. I 2008 var Co2-utslippet per ansatt 7 tonn. I 2014 var det redusert til 4,5 tonn, og i 2018 var det redusert til 2,85 tonn per ansatt. Totalt var organisasjonen, med drøyt 40 ansatte, ansvarlig for 117 tonn med CO2-utslipp i 2018.
- Vi er opptatt av å se på organisasjonens totale utslipp. Selv om vi er betydelig flere ansatte nå, har vi lykkes med å halvere organisasjonens utslipp siden 2014. Å redusere antall flyreiser har vært en viktig del av dette arbeidet, sier Karoline Andaur, nestleder i WWF.
Hun forteller at organisasjonen har iverksatt en rekke tiltak, blant annet begynte WWF allerede i 2008 å lage et eget karbonbudsjett.
- Dette er et budsjett ledergruppa må godkjenne, på samme måte som vårt vanlige økonomiske budsjett. Å få til den type kutt, handler mye om planlegging og bevissthet. Nødvendigheten av alle flyreiser vi gjør vurderes nøye. Vi har for eksempel sett at det er bevisstgjørende når ansatte må signere på hvor mye CO2-utslipp deres reiser resulterer i, og vi har investert og gitt opplæring i et bestemt digitalt verktøy, for å ha oversikt og fullstendig åpenhet om alle reisene organisasjonen har, sier Andaur.
Samtidig som WWF har kuttet kraftig i antall reiser og klimagassutslipp, har organisasjonen også blitt tildelt mer penger fra Norad til prosjekter, både i Afrika og Asia. Dette krever tett oppfølging, forklarer Andaur:
- Det har vært utfordrende å ikke øke reiseaktiviteten når vi samtidig har blitt tildelt betydelig mer offentlige bistandspenger. De som jobber med prosjektene må jo gjøre en del reiser. Men vi har klart det, og mener bestemt at vi driver god forvalting av prosjektene. Det handler om planlegging, sier Andaur.
WWFs nestleder understreker at det svært viktig at også bistandsorganisasjoner tar ansvar for å redusere antall flyreiser - og egne utslipp.
- Det handler selvfølgelig om troverdighet. Når vi ber andre kutte og gjøre tiltak for klimaet, er vi nødt til å gjøre det selv også. Det er ingen grunn til at bistandsorganisasjoner ikke skal ha oversikt over hvor mye utslipp de har. Organisasjonene må selv vurdere hva slags målsetting de skal ha på utslipp fra reiser, men kartlegging og dokumentasjon bør alle ha, sie