Khrono
23.02.2021
Mye fokus har blitt gitt til viktigheten av begrunnelser fra faglærer etter eksamen, men tilbakemeldinger fra studentene for faglærers læring virker å være mindre viktig.
Det pågår for tiden en debatt på Khrono angående bruk av faglærers ressurser og formålet med å gi studenter begrunnelse på eksamen. Blant annet har nylig ansatte ved Lovisenberg diakonale høgskole påpekt viktigheten av at eksamen sees som verktøy for læring med tydelig sammenheng med emnenes læringsaktiviteter, læringsutbytter og læringsmål.
Les merVed Universitetet i Stavanger og det teknisk naturvitenskapelige fakultetet, hvor vi hører til, har det vært en markant økning i antall studenter som ber om begrunnelser, etter at det fra høsten 2018 ble opprettet en funksjon i StudentWeb hvor studentene blir spurt om de ønsker begrunnelse samtidig som de sjekker sitt resultat på eksamen. Studentene har krav på slike begrunnelse om de ønsker det, og forskjellen fra 2018 er bare at det nå er enklere å be om. For mange kan tilbakemeldingene bidra til læring, og være nyttige for studentens utvikling, selv om en stor andel trolig ønsker begrunnelsen for få informasjon om hvor nær de var en bedre karakter og vurder