Khrono
04.11.2021
Det er viktig at næringslivsledere er engasjert i Norges fremste læresteder og deres kvalitet. Men det er ikke nyttig når de videreformidler påstander uten rot i virkeligheten.
Jan Grønbech, den tidligere Google Norge-sjefen gjennom 14 år, fremsetter i Khrono 24.10 flere oppsiktsvekkende påstander om norske utdanningsinstitusjoners manglende interesse for innovasjon. Jeg føyer meg inn i rekken av mennesker som ønsker å imøtegå disse, fortrinnsvis de påstander som tar for seg mitt eget arbeidssted.
Les merGrønbech hevder blant annet at Google aldri fikk noen henvendelser fra Handelshøyskolen BI om å snakke om markedsføring i det 21. århundre. Dette stemmer ikke. I årene 2008-2015 inviterte jeg Grønbech gjentatte ganger til å komme til BI for å forelese i Master of Management-programmet Digitalisering, Innovasjon og Forretningsmodeller (tidl. Nyskaping og kommersialisering). Han takket ja én gang.
Jeg spurte også Grønbech flere ganger om han kunne bistå oss under masterprogrammets årlige modul i Silicon Valley. Vi ønsket blant annet å besøke Googles hovedkvarter i Mountain View for å få oppdateringer om ny teknologi og verdi