Panorama Nyheter
02.06.2017
MENINGER: En fersk rapport gjennomgår de ulike barrierene funksjonshemmede møter i deres streben etter å få tilgang på inkluderende utdanning. Norsk bistand prioriterer utdanning. Det er, etter vår mening, en god og svært viktig prioritering.
Det betyr mer penger til utdanningsdepartement, flere lærere, bedre pedagogiske planer, bedre og oppdatert læringsmateriell og tilrettelegging for jenter. Det siste er ekstra viktig, ettersom FNs nye bærekraftsmål har som grunnpilar at alle skal med. Men én gruppe sliter fortsatt med å nyte godt av den økte satsingen. Og paradoksalt nok spesielt på grunn av lærernes manglende kunnskap og holdninger. Det er i alle fall en av konklusjonene i en fersk rapport fra Sintef Teknologi og samfunn.
Les merSintef har, på oppdrag fra Atlas-alliansen, nettopp levert rapporten The role of stigma in accessing education for people with disabilities in lower and middle-income countries (Gloria Azalde og Stine Hellum Braathen). Den gjennomgår de ulike barrierene funksjonshemmede møter i deres streben etter å få tilgang på inkluderende utdanning.
Myter: Kast vann på en epileptiker
Konklusjonen er at stigma, merking av annerledeshet, som i praksis vil si diskriminering og utestengelse, kommer fra holdninger og overbevisninger som lever i beste velgående i alle samfunnslag. De negative holdningene og