NJF-magasinet
05.09.2018
Mens bussjåførene måtte nøye seg med knapper og glansbilder - drøyt 2500 kroner i lønnsvekst i år, har mange av toppsjefene i de største busselskapene en adskillig bedre lønnsutvikling.
Bussjåførene i Norge fikk i år 1 krone og 30 øre mer å rutte med i timen. Til sammen blir det 2535 kroner i året. Bussjåførene har, ifølge frifagbevegelse.no, en årslønn på om lag 420 000 kroner - og er det 252. best betalte yrket.
2535 kroner tilsvarer da en lønnsvekst på mellom 0,6 og 0,7 prosent.
Det er godt under gjennomsnittet for toppsjefer i norske busselskaper.
Urimelig. NJF-Magasinet har tatt en gjennomgang av årsregnskapene for 2017 til de største busselskapene i Norge; Boreal, Nettbuss, Nobina, Norgesbuss, Tinde, Torghatten og Unibuss For mens økonomi var det forhandlerne ble møtt med da de fikk 30 øre i de lokale forhandlingene i vår, viser regnskapene at det likevel var rom for betydelige lønnstillegg for ledelsen i enkelte busselskaper.
- Det faller på sin egen urimelighet når økonomi ble brukt for ikke å gi bussjåførene mer enn 30 øre lokalt - samtidig som ledelsen bevilges høye lønninger og lønnstillegg. Mange av selskapene går også bra. Nettbuss gikk for eksempel med 176 millioner kroner i overskudd i fjor, konstaterer Jan Audun Strand, leder av Bilpersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund.
Han rister på hodet over lønningene i de st
Les opprinnelig artikkel2535 kroner tilsvarer da en lønnsvekst på mellom 0,6 og 0,7 prosent.
Det er godt under gjennomsnittet for toppsjefer i norske busselskaper.
Urimelig. NJF-Magasinet har tatt en gjennomgang av årsregnskapene for 2017 til de største busselskapene i Norge; Boreal, Nettbuss, Nobina, Norgesbuss, Tinde, Torghatten og Unibuss For mens økonomi var det forhandlerne ble møtt med da de fikk 30 øre i de lokale forhandlingene i vår, viser regnskapene at det likevel var rom for betydelige lønnstillegg for ledelsen i enkelte busselskaper.
- Det faller på sin egen urimelighet når økonomi ble brukt for ikke å gi bussjåførene mer enn 30 øre lokalt - samtidig som ledelsen bevilges høye lønninger og lønnstillegg. Mange av selskapene går også bra. Nettbuss gikk for eksempel med 176 millioner kroner i overskudd i fjor, konstaterer Jan Audun Strand, leder av Bilpersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund.
Han rister på hodet over lønningene i de st