NJF-magasinet
16.12.2024
Vinterforberedelsene på Bergensbanen er i rute. Jesper Knutsen og kollegaene skal få togene fram med sin nye supermaskin.
En smørblid, ung mann i gul vest og pelslue kommer over jernbanesporet på Ål stasjon. Jesper Knutsen er tillitsvalgt i Banepersonalets forening i NJF. Han er utdannet banemontør, sveiser og lokfører, og i jobben i Bane Nor får han bruke all sin varierte kompetanse.
Når den tøffeste sesongen for jernbanen står for døra, gjelder det å være klare. I år har de en helt ny maskin til å hjelpe seg, men samtidig vil den ferske avgjørelsen om krav om fagbrev på flere oppgaver skape utfordringer.
Innleid kompetanse
- Rene drømmejobben. Og i tillegg føles det så meningsfylt å være tillitsvalgt for mine kolleger, legger han til.
I dag har han med seg Arne Iversen, en arbeidskollega som er innleid snørydder fra Mesta. Han er også organisert i LO, men i NAF. De er klare for vinteren og gleder seg til å få nytte av Bane Nors nye flaggskip: LT18, en stor, fireakslet lastetraktor.
Den blir snart blir godkjent for ordinær bruk, men foreløpig er det en regel at de alltid må være to når de kjører på sporet som nå testes.
Det er varmt, godt og svært komfortabelt inne i arbeidstoget. Kjøredoningen, eller arbeidsvogna, er utstyrt med fl
Les opprinnelig artikkelNår den tøffeste sesongen for jernbanen står for døra, gjelder det å være klare. I år har de en helt ny maskin til å hjelpe seg, men samtidig vil den ferske avgjørelsen om krav om fagbrev på flere oppgaver skape utfordringer.
Innleid kompetanse
- Rene drømmejobben. Og i tillegg føles det så meningsfylt å være tillitsvalgt for mine kolleger, legger han til.
I dag har han med seg Arne Iversen, en arbeidskollega som er innleid snørydder fra Mesta. Han er også organisert i LO, men i NAF. De er klare for vinteren og gleder seg til å få nytte av Bane Nors nye flaggskip: LT18, en stor, fireakslet lastetraktor.
Den blir snart blir godkjent for ordinær bruk, men foreløpig er det en regel at de alltid må være to når de kjører på sporet som nå testes.
Det er varmt, godt og svært komfortabelt inne i arbeidstoget. Kjøredoningen, eller arbeidsvogna, er utstyrt med fl