Finansfokus
22.06.2016

STAVANGER: Denne problemstillingen ble det satt søkelys på under Finansforbundets medlemsmøte «Fintech - teknologisk utvikling eller organisatorisk revolusjon? », som ble holdt i Stavanger i starten av juni.
VIL HA BRUKERVENNLIGHET - Kundene legger størst vekt på enkle og praktiske tjenester, sa Øivind Øiestad, konsernbanksjef for Prosess & Produksjon i SpareBank 1 SR-Bank.
Et bevis på det, er mobilbankens popularitet. Siden lansering i 2010 står den nå for 62 prosent av all kundekontakt.
NISJESELSKAP TAR KUNDER Abid Ali Teepo, leder av teknologiselskapet Kantegas Oslokontor, innledet med å fortelle om selskap som spiser seg innpå gamle, veletablerte beitemarker: Uber frakter passasjerer, uten å ha en eneste drosje. Airbnb formidler overnatting uten å eie et eneste hotell. På samme måte dukker det opp teknologiselskaper som tilbyr finanstjenester via apper, uten å ha egenkapital.
I Sverige har TINK en app for privatøkonomi som kategoriserer og sorterer brukerens utgifter. Appen samler konti og kredittkort fra ulike selskaper, og gir kunden full oversikt over egen økonomi.
I Danmark har LUNAR WAY en bankapp uten å være bank. De tilbyr slike tjenest