I Bistandsaktuelt 11. juli gir Erichsen og Røine (E&R) som driver med distribuerte energiløsninger uttrykk for sterk uenighet med undertegnede og Lomøy (Bistandsaktuelt 25. mai). De påstår at vår argumentasjon «strider mot de økonomiske realitetene og mot de åpenbare årsakene til at distribuerte strømløsninger vokser kraftig over hele kloden». Kanskje er uenighetene mindre, men også litt annerledes enn det kan synes i innlegget deres.
Hva er ambisjonsnivået og målsettingen?
Vårt innlegg legger til grunn en ambisiøs målsetting om at fattigdom skal bekjempes ved at landene selv vokser ut av armoden, og på sikt blir mellominntektsland. Tror man ikke det er mulig, og store deler av Afrika blir seende ut som i dag, vil satsing på off-grid løsninger få en større betydning. Et ugjendrivelig faktum er imidlertid at et pålitelig strømsystem har vært grunnplanken for alle land som de siste tiårene har vokst ut av fattigdom (for eksempel Kina, Vietnam, Mauritius) eller har aktivt bekjempet fattigdom (Sør Afrika). Ingen moderne økonomi kan fungere uten. Om det vil endre seg i fremtiden, og da typisk starte med avanserte off-grid løsninger i California og andre avanserte økonomier, er mulig. Men vi er ikke der i dag. Relatert til ambisjonsnivået er også spørsmålet om hva so


































































































