Magma
22.08.2017
Det skjer mye i universitets- og høyskolesektoren om dagen, og spørsmålet om kvalitet i utdanningene er i høyeste grad på dagsorden. I 2015 la regjeringen frem stortingsmelding nr.
18 (2014-2015) Konsentrasjon for kvalitet, populært kalt strukturreformen, og i vår kom stortingsmelding nr. 16 Kultur for kvalitet i høyere utdanning, også kalt kvalitetsmeldingen.
Kvalitetsmeldingen er rettet mot sektoren i sin helhet og fremmer ingen særskilte tiltak mot økonomi- og administrasjonsutdanningene.
Målet med meldingen er at:
- alle studenter skal møte krevende og engasjerende studier - alle studenter skal møtes som ansvarlige deltakere i egen læring og integreres godt i det sosiale og akademiske fellesskapet - studieprogrammene skal ha tydelige læringsmål og god helhet og sammenheng - alle studenter skal møte aktiviserende og varierte lærings- og vurderingsformer, der digitale muligheter utnyttes - studieprogrammene skal utvikles i samarbeid med arbeidslivet - alle studenter skal møte undervisere med god faglig og utdanningsfaglig kompetanse - utdanning og undervisning skal verdsettes høyere i akademia Regjeringen har i denne stortingsmeldingen fire hovedtilnærminger for å stimulere universitetene og høyskolene og deres fagmiljøer til å forsterke kvalitetskulturen og drive kontinuerlig kvalitetsarbeid.
1. Regjeringen krever at universitetene og høyskolene utvikler pedagogiske meritteringssystemer for å stimulere til økt undervisningsinnsats og for å belønne viktig utviklingsarbeid. Meritteringssystemene skal fremme utdanningskvalitet gjennom å gi de faglig ansatte uttelling for dokumenterte resultater. Ett av målene med denne stortingsmeldingen er at utdanningsvirksomhetens status skal øke og undervisningskompetanse vektlegges tyngre enn i dag, ikke bare ved ansettelse, men gjen
Gå til medietKvalitetsmeldingen er rettet mot sektoren i sin helhet og fremmer ingen særskilte tiltak mot økonomi- og administrasjonsutdanningene.
Målet med meldingen er at:
- alle studenter skal møte krevende og engasjerende studier - alle studenter skal møtes som ansvarlige deltakere i egen læring og integreres godt i det sosiale og akademiske fellesskapet - studieprogrammene skal ha tydelige læringsmål og god helhet og sammenheng - alle studenter skal møte aktiviserende og varierte lærings- og vurderingsformer, der digitale muligheter utnyttes - studieprogrammene skal utvikles i samarbeid med arbeidslivet - alle studenter skal møte undervisere med god faglig og utdanningsfaglig kompetanse - utdanning og undervisning skal verdsettes høyere i akademia Regjeringen har i denne stortingsmeldingen fire hovedtilnærminger for å stimulere universitetene og høyskolene og deres fagmiljøer til å forsterke kvalitetskulturen og drive kontinuerlig kvalitetsarbeid.
1. Regjeringen krever at universitetene og høyskolene utvikler pedagogiske meritteringssystemer for å stimulere til økt undervisningsinnsats og for å belønne viktig utviklingsarbeid. Meritteringssystemene skal fremme utdanningskvalitet gjennom å gi de faglig ansatte uttelling for dokumenterte resultater. Ett av målene med denne stortingsmeldingen er at utdanningsvirksomhetens status skal øke og undervisningskompetanse vektlegges tyngre enn i dag, ikke bare ved ansettelse, men gjen