LO-Aktuelt
08.03.2017
Kjerneoppgavene på kundesenteret vårt er å svare på telefon, men det er også andre administrative oppgaver. De fleste opplever at en hel dag med 100 prosent telefontid er for belastende. Arbeidslederen tar ikke hensyn til det. Til og med når noen er delvis sykmeldt, virker det helt umulig å diskutere avlastning og bedre fordeling av sideoppgavene. Kan vi ta saken på et prinsipielt nivå?
Alle arbeidstakere skal ha en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon. Det innebærer blant annet varierte oppgaver, utviklingsoppgaver og opplæring, se arbeidsmiljøloven §§ 4-2 og 4-3. Sjøl om det er hektisk i hverdagen og hver telefonsvarer trengs ved kundesenteret, så ser det jo ut som den måten arbeidet er organisert på, virker helseskadelig. Lederen kan ikke bruke «styringsretten» om jobben organiseres med høy risiko for helseutfall. Det virker også som m�
Les opprinnelig artikkel