Bjørn Rygg, mannen bak BR Industrier, har blitt et særs kjent navn i den norske landbruksmaskinbransjen de siste årene. Som eneeier av Akershus Traktor, og en stadig ekspanderende skikkelse innen redskapsomsetning og produksjon, regnes den offensive, men så omgjengelige rogalendingen, i dag som en av landbrukets mektigste. Men det virkelig interessante med det hele, er mennesket bak. For gründeren har slettes ikke høsta sin unike forretningssans gjennom studiekatalogen fra BI.
Luking bygger moralBjørn Rygg starta nemlig sin karriere med eget landbruksverksted hjemme på Randaberg, i en alder av bare 22 år. Som nyutdanna anleggsmaskinreparatør fra Time videregående skole, med en visjon om å drive for seg sjøl, kombinert med en lidenskapelig interesse for landbruk, ble traktorreparasjon til en naturlig levevei. Og opptakten til det hele, den gang som nå, har rot nær sagt helt tilbake til barselsenga.
- Jeg kommer fra den minste gården på Randaberg. Eiendommen er på, etter sentraleuropeisk terminologi, 1,9 hektar, hvilket jeg bruker for hva det er verdt når vi er rundt på traktor- og redskapsfabrikkene nedover i Europa, forteller Rygg.
Barne- og ungdomsåra var prega av en klar forventning om at alle måtte trå til på gården, hvor hovedproduksjonene var konsentrert rundt grønnsakproduksjon og verpehøns.
- Lengden på gården er 250 meter, fordelt på to teiger. Grønnsakene leverte vi til Banan-Mathisen, i dag Bama, og den skulle holde prima kvalitet. Dette innebar luking. Mye luking. Det fantes ikke noe som het polakker. Når far hadde bundet striesekken om kneskålene på oss, var det bare å sette i gang. Hønsemøkka ble kjørt ut med trillebår. Du måtte kjempe, og du ble sterk av det. Det var enkelt og greit det harde arbeidet på gården, under fars strenge justis, som skapte både drømmer og god arbeidsmoral, fortsetter Bjørn melankolsk.
Og lidenskapen for den så arbeiskrevende, men givende næringa, er visst noe som går i arv hos Rygg-slekta.
- At de tre barna våre, med sine familier, nå har hvert sitt gardsbruk, lover godt for framtida, sier Bjørn stolt.
Pågangsmot, lave priser og panneluggVerksteddrifta ble så neste steg på veien, hvilket dannet