LO-Aktuelt
27.04.2016
Lærere som trues eller blir utsatt for fysisk vold fra elever, opplever liten støtte fra overordnede, kollegaer og tillitsvalgte.
Lærere mangler støtte når de utsettes for krenkelser i form av trusler og vold fra elever. Det er et av funnene i min doktorgradsavhandling fra NTNU.
I studien er fjorten lærere som har opplevd vold eller trusler, dybdeintervjuet.
Lærerne kommer fra seks ulike skoler og fra ulike skoletrinn. Studien viser at denne typen krenkelser kan ha stor innvirkning på personlig og profesjonell selvoppfatning.
Definisjon som her legges til grunn, er at «vold og trusler er hendelser hvor arbeidstakere blir fysisk eller verbalt angrepet i situasjoner som innebærer en åpenlys eller antydet trussel mot deres sikkerhet, helse eller velvære. » (Arbeidstilsynet 2016).
Ingen økning
Lærere som trues eller utsettes for vold av sine elever, er et tema som sjelden debatteres i lærerkollegiet. Med jevne mellomrom kan overskrifter i media gi inntrykk av at dette fenomenet er av økende omfang.
Dette er det ikke forskningsmessig belegg for å hevde. Statistisk sentralbyrås oversikt viser at antall lærere som utsettes for trusler og vold i norsk skole er stabilt. Tre prosent av lærere er blitt truet, og sju prosent er blitt utsatt for fysisk vold de forutgående tolv månedene. Det var ingen økning fra 2009 til 2014 i selvrapporterte tilfeller av vold og trusler. Tilsvarend
Les opprinnelig artikkelI studien er fjorten lærere som har opplevd vold eller trusler, dybdeintervjuet.
Lærerne kommer fra seks ulike skoler og fra ulike skoletrinn. Studien viser at denne typen krenkelser kan ha stor innvirkning på personlig og profesjonell selvoppfatning.
Definisjon som her legges til grunn, er at «vold og trusler er hendelser hvor arbeidstakere blir fysisk eller verbalt angrepet i situasjoner som innebærer en åpenlys eller antydet trussel mot deres sikkerhet, helse eller velvære. » (Arbeidstilsynet 2016).
Ingen økning
Lærere som trues eller utsettes for vold av sine elever, er et tema som sjelden debatteres i lærerkollegiet. Med jevne mellomrom kan overskrifter i media gi inntrykk av at dette fenomenet er av økende omfang.
Dette er det ikke forskningsmessig belegg for å hevde. Statistisk sentralbyrås oversikt viser at antall lærere som utsettes for trusler og vold i norsk skole er stabilt. Tre prosent av lærere er blitt truet, og sju prosent er blitt utsatt for fysisk vold de forutgående tolv månedene. Det var ingen økning fra 2009 til 2014 i selvrapporterte tilfeller av vold og trusler. Tilsvarend