LO-Aktuelt
08.11.2017
Det er 125 år siden Norsk Jernbaneforbund (NJF) ble dannet. Sånt blir det bok av. Historiker Harald Berntsen viser at i de siste 25 årene har mye ikke akkurat gått på skinner.
- Du er ikke kjent for å gå spesielt stille i dørene - så hva er det mest kritiske du kan si om Jernbaneforbundets virksomhet de siste 25-årene?
- At forbundet har hatt for sterk lojalitet til Arbeiderpartiet og for liten aksjonsvilje. Boka mi viser at Arbeiderpartiet har vært for privatisering og konkurranseutsetting. Det burde Jernbaneforbundet ha kritisert dem mye sterkere for. Når det gjelder privatisering av jernbanen, var svenskene mye tidligere ute enn oss - de var til og med før EU, sier Harald Berntsen som har skrevet boka «Framtida er kollektiv - Norsk Jernbaneforbund 1992 - 2017».
Jerbanekulturen er krevende
Berntsen har skrevet historien til LO-forbund tidligere. Både Hotell- og restaurantarbeiderforbundets og Norsk Bygningsindustriarbeiderforbunds historie er ført i pennen av historikeren fra Porsgrunn, nå bosatt i Risør kommune. Nå innrømmer han glatt at jernbanen har en kultur som er deres egen og hvor Berntsen i utgangspunktet ikke var på hjemmebane.
- Det var krevende å komme inn i denne kulturen. Her var det mange intrikate systemer - det var tøft å skaffe seg oversikten. Husk at i 1992 da denne fortellingen starter var det ett NSB, så ble det stadige nye oppsplittinger - det ble et enormt villniss, forteller han.
I 2014 ble han spurt om han ville påta seg oppdraget. Ett av kravene han satte, v
Les opprinnelig artikkel- At forbundet har hatt for sterk lojalitet til Arbeiderpartiet og for liten aksjonsvilje. Boka mi viser at Arbeiderpartiet har vært for privatisering og konkurranseutsetting. Det burde Jernbaneforbundet ha kritisert dem mye sterkere for. Når det gjelder privatisering av jernbanen, var svenskene mye tidligere ute enn oss - de var til og med før EU, sier Harald Berntsen som har skrevet boka «Framtida er kollektiv - Norsk Jernbaneforbund 1992 - 2017».
Jerbanekulturen er krevende
Berntsen har skrevet historien til LO-forbund tidligere. Både Hotell- og restaurantarbeiderforbundets og Norsk Bygningsindustriarbeiderforbunds historie er ført i pennen av historikeren fra Porsgrunn, nå bosatt i Risør kommune. Nå innrømmer han glatt at jernbanen har en kultur som er deres egen og hvor Berntsen i utgangspunktet ikke var på hjemmebane.
- Det var krevende å komme inn i denne kulturen. Her var det mange intrikate systemer - det var tøft å skaffe seg oversikten. Husk at i 1992 da denne fortellingen starter var det ett NSB, så ble det stadige nye oppsplittinger - det ble et enormt villniss, forteller han.
I 2014 ble han spurt om han ville påta seg oppdraget. Ett av kravene han satte, v


































































































