Plandokumentene for ny E6 viser at samfunnet vil tape på å bygge veien. Og i dette regnestykket er ødelagt natur ikke inkludert i det hele tatt.
Ulønnsom og naturødeleggende
- Reglene sier at det er vesentlige samfunnshensyn som må stå på spill for at det skal være aktuelt å bygge vei gjennom et naturreservat. Når veien er samfunnsøkonomisk ulønnsom, og det foreligger gode alternativer i form av å utbedre dagens vei, så kan det umulig være innfridd, fortsetter Gulowsen.
Dagens vei har god standard. På søndre del har også veien midtrekkverk, som er viktig for å hindre ulykker.
- En ny motorvei i ny trasé, for 110 km/t, vil gi en marginal tidsbesparelse, men vil ødelegge natur og være svært kostbar. Den opplagte løsningen er å utbedre dagens vei, blant annet gjennom mer støyskjerming og andre miljøtiltak. De sparte pengene kan brukes til andre samferdselstiltak, påpeker Gulowsen.
Ny strategi
Ifølge NRK Innlandet vil Nye Veier, som har ansvaret for utvikling av denne veistrekningen, nå lage en ny strategi for prosjektet.
- Det er et positivt signal. Vi håper at selskapet har innsett at planene er uakseptable for naturen, o