NJF-magasinet
27.03.2019
70 verkstedarbeidere i Sundland, Skien og Bergen kastes ut i usikkerhet når NSB velger sveitsiske Stadler til å vedlikeholde de nye Flirt-togene. Dette skjer på bekostning av Mantena, selskapet NSB nylig eide.
- Det er en trykket stemning. Vi er oppgitte, sier Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd, som organiserer brorparten av de ansatte i Mantena.
NSB har konkurranseutsatt vedlikeholdet av hele togflåten. I februar vedtok styret i NSB å tildele kontrakten på Flirt-togene til Stadler, på bekostning av Mantena - som fram til nå har hatt vedlikeholdet.
Virksomhetsoverdragelse. Om lag 70 ansatte på verkstedene i Sundland, Skien og Bergen blir berørt. Trønnes konstaterer
Les opprinnelig artikkelNSB har konkurranseutsatt vedlikeholdet av hele togflåten. I februar vedtok styret i NSB å tildele kontrakten på Flirt-togene til Stadler, på bekostning av Mantena - som fram til nå har hatt vedlikeholdet.
Virksomhetsoverdragelse. Om lag 70 ansatte på verkstedene i Sundland, Skien og Bergen blir berørt. Trønnes konstaterer