Nettbasert tannhelsetjeneste gjøres mulig gjennom økt digitalisering. I Sverige er det to prosjekter på gang for å utvikle digitale tjenester knyttet til tannpleien. Foto: Folktandvården Västra Götaland
Digitalisering har vunnet terreng i helsevesenet, mens tannhelsetjenesten har forholdt seg relativt passiv for å kunne evaluere og klargjøre hvilke positive effekter de forskjellige typer digitale tjenester kan ha. Spredningen av covid-19 og reduksjon i antall fysiske møter har imidlertid påskyndet ulike digitale initiativ også innenfor tannhelsetjenesten.
- Vi fikk umiddelbar støtte for vårt initiativ til en smarttelefonapp med mulighet for videomøter mellom tannlege og pasient. Det spilte selvsagt en stor rolle at enkelte pasientgrupper avsto fra å besøke tannlegen på grunn av bekymring for å bli smittet ved reise til og fra klinikken, sier Ann-Charlotte Sundelin, tannlegedirektør ved Folktandvården i Västra Götaland.
Tjenesten i Västra Götaland er ikke bare rettet mot pasienter som tilhører risikogrupper, men mot alle pasienter som ønsker et digitalt møte.
- Responsen blant pasientene for smarttelefontjenesten har vært stor og veldig positiv. Vi ser et stort potensial. Mange besøk kan flyttes fra fysisk til digitalt, og det sparer både tid, penger og miljø. Det ser ut som det kan ha vært en skjult etterspørsel etter digitale tjenester blant pasientene.
Sikkerhet
Hvilke besøk passer