NJF-magasinet
29.03.2023
Bussjåførene har i mange år prøvd å formidle hvilke utfordringer bussbransjen har, uten at de har nådd fram. Nå tar de dialogen direkte med politikerne.
Siden 2020 har Norsk Jernbaneforbund (NJF), sammen med LO Stat og Fellesforbundet, hatt en rekke samarbeidsmøter både i Innlandet, Trøndelag, Viken og Vestfold og Telemark, hvor de fylkeskommunale trafikkselskapene, busselskapene og politikere har vært invitert. Målet for LO-forbundene har vært å få fram utfordringene, men også mulighetene, som bussbransjen har.
- Vi ønsker å få fram hvordan hverdagen til sjåføren er. Få fram hvor lite mulighet vi har til å påvirke vår egen hverdag. Og så ønsker vi å sette søkelyset på hva vi kan bidra med for å øke rekrutteringen til bransjen, sier Morten Holm, leder av NJF Buss landsråd Innlandet.
Det siste mener Horn er en utstrakt hånd som alle i bransjen, både buss- og anbudsselskapene og politikerne, bør ta mot. Hver tredje bussjåfør i Norge er nemlig over 60 år. Hvis ikke flere v
Les opprinnelig artikkel- Vi ønsker å få fram hvordan hverdagen til sjåføren er. Få fram hvor lite mulighet vi har til å påvirke vår egen hverdag. Og så ønsker vi å sette søkelyset på hva vi kan bidra med for å øke rekrutteringen til bransjen, sier Morten Holm, leder av NJF Buss landsråd Innlandet.
Det siste mener Horn er en utstrakt hånd som alle i bransjen, både buss- og anbudsselskapene og politikerne, bør ta mot. Hver tredje bussjåfør i Norge er nemlig over 60 år. Hvis ikke flere v