Arbeidsmanden
12.06.2026
Stortinget ber nå regjeringen utrede et statlig mineralselskap. For Arbeidsmandsforbundet er det et viktig gjennombrudd etter nesten ti år med press.
Stortinget vedtok tirsdag 2. juni å be regjeringen utrede hvordan staten kan ta en større rolle i utviklingen av norsk mineralnæring.
Politikerne på Stortinget vil vurdere opprettelsen av et statlig mineralselskap.
Vedtaket er i tråd med innstillingen fra næringskomiteen, der et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV, Rødt og MDG stilte seg bak kravet om utredning.
Endelig
I Norsk Arbeidsmandsforbund har kampen for et statlig mineralselskap pågått i nesten ti år.
Forbundssekretær Frank Toks er tydelig på at den siste utviklingen i saken, er en seier for forbundet:
Ja, absolutt. Endelig, sier han til Arbeidsmanden.
Forbundet har presset på både LO og politiske partier for å få på plass en sterkere statlig rolle i næringa. Allerede i 2017 fikk de gjennomslag for kravet i LOs handlingsprogram
Les opprinnelig artikkelPolitikerne på Stortinget vil vurdere opprettelsen av et statlig mineralselskap.
Vedtaket er i tråd med innstillingen fra næringskomiteen, der et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV, Rødt og MDG stilte seg bak kravet om utredning.
Endelig
I Norsk Arbeidsmandsforbund har kampen for et statlig mineralselskap pågått i nesten ti år.
Forbundssekretær Frank Toks er tydelig på at den siste utviklingen i saken, er en seier for forbundet:
Ja, absolutt. Endelig, sier han til Arbeidsmanden.
Forbundet har presset på både LO og politiske partier for å få på plass en sterkere statlig rolle i næringa. Allerede i 2017 fikk de gjennomslag for kravet i LOs handlingsprogram


































































































