Det er få ting som får hjertet til å slå raskere hos folk enn diskusjonene om hvordan vi skal forflytte By- og transportforsker Aud Tennøy. oss i våre byer. I Oslo har «bilfritt byliv», E18-utbyggingen, trikk, t-baneutbygginger, sykkelveier og elsparkesykler sørget for en konstant strøm av stoff til lokale og nasjonale medier. I Bergen er det bybanen som får det til å bruse mest, mens veiprosjekter som Hordfast og tunnel under Ulriken, og de evige køene og forurensningen på Danmarksplass også får plass i rampelyset. Trondheim har Byåstunnelen, trikk, superbuss og bilbegrensning i sentrum. Stavanger og Sandnes krangler om sykkelstamvei, bybane, tunneler og busstilbud. Og så videre.
- Hovedproblemet i byene våre er at bilen tar for mye plass. Både når den beveger seg, og når den står stille. Det gjelder uansett om bilene er selvkjørende, elektriske eller går på bensin eller diesel, forklarer Tennøy.
Kompakt bygging sparer transport og areal For å motvirke denne utviklingen tar hun til orde for en bevisst fortetting av byene, samt satsning på gange, sykkel og kollektivtrafikk fremfor store, nye innfarts- og omkjøringsveier.
- Det er helt tydelig i vår og andres forskning at tette byer skaper mindre biltrafikk enn spredte byer, og at boliger, arbeidsplasser, handel og annet skaper mindre biltrafikk jo nærmere sentrum de ligger. Derfor bør man utvikle byene gjennom fortetting sentralt, heller enn som fortsatt byspredning. Dette sparer også mye areal. Det er gjort en sammenligning mellom Atlanta og Barcelona, som jo er større enn alle norske byer, men som er valgt ut for å vise kontrasten. De har omtrent like mange innbyggere, men i Barcelona bor de på under en tidel av arealet. Resultatet er at transporten i Atlanta slipper ut 10 ganger mer klimagasser enn transporten i Barcelona, forteller Tennøy.
Bybanen i Bergen er en av de største kollektivsatsningene i Norge de siste årene. Det har vært høylydt diskusjon om den skal bygges, og hvor. Foto: MariusLtu/Istockphoto.com
- For mye byspredning
Det har vært mye debatt om fortetting i byutviklingsdiskusjonen i Norge. Tennøy kritiserer imidlertid alle norske byer for fortsatt å legge opp til byspredning.
- Fortsatt legges det ut småhusområder i randsonen av byene, der avstandene er for store til at folk velger å gå eller sykle, servicetilbudet i nærområdet er ikke-eksisterende, og muligheten for å betje