- Dette opplever jeg som et gufs av gamle argumenter. Vi har jobbet med fagskolesektoren i mange år og vært tett på utviklinga. Den spekulasjonen fra Deloitte om hva fagskolene skal være i framtida, er argumenter vi ble møtt med da vi utviklet fagskolene. Det er gjort utrolig mye på kvalitetsutvikling de siste årene, sier LO-sekretær Trude Tinnlund.
- Svært sammensatt
En av anbefalingene fra Deloitte er følgende:
«Det bør arbeides for å tydeliggjøre og avklare hva fagskolesektoren skal være i fremtiden.»
Det er under dette punktet de skriver at det bør tas en diskusjon om hvilke fagskoler det er som hører hjemme i sektoren.
- Bakgrunnen for anbefalinga er at fagskolesektoren er en svært sammensatt sektor, som består av til dels svært ulike institusjoner med ulik profil. Dette fører til noen dilemmaer knyttet til den videre utviklinga, skriver prosjektleder av rapporten Line Margrethe Johansen i Deloitte i en e-post.
Johansen viser også til hva de skriver i sluttrapporten:
«En eventuell mulighet til akkreditering på høyere nivå vil mest sannsynlig bare være aktuelt for en relativt liten del av sektoren.»
Videre står det at en endring her sannsynligvis vil bidra til enda «større strekk i laget» og enda større variasjoner og ulikheter i sektoren.
Deloitte skriver at dette i teorien kan være mulig, men at det er viktig å spørre seg om dette også er mulig i praksis:
«Kan man løfte en sektor og oppnå ambisiøse målsettinger, blant annet for kvalitet, profesjonalitet, attraktivitet osv. når det er så store interne variasjoner? Og deler sektoren i det hele tatt de samme ambisjonene?»
- Interne spenninger
Deloitte har intervjuet flere med tilknytning til fagskolesektoren som grunnlag for rapportens konklusjoner.
- En del av de intervjuede stiller spørsmål ved hvordan de minste aktørene kan kl