HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
10.12.2021
Rett før alle forsto hva som var i ferd med å skje med coronapandemien og samfunnet stengte ned, nådde norsk hotellbransje sitt høyeste nivå noensinne med totalt 25 millioner gjestedøgn. I 2020 ble det kun 14,5 millioner, en reduksjon på 42%.
I 2021 ser det mye bedre ut, men fortsatt er det langt unna et normalår. Internasjonale gjester og konferanse ligger lavt, men bransjen er positiv.
Anders Vatne, partner i Hotelia, som driver med næringsmegling og rådgivning for norske hoteller, forteller at det er store regionale forskjeller. I Stavanger bidrar oppsvinget i oljebransjen til at solgte romdøgn nå ligger på 66 prosent av nivået i 2019. Mens i Oslo, som ble desidert hardest rammet av nedstengingene, e solgte romdøgn fortsatt på 30 prosent av 2019-nivået.
Analyser som han og kollegaene i Hotelia har gjennomført, peker på at feriemarkedet kommer raskest tilbake. Her ser Vatne for seg at man er på 2019-nivå i 2023, mens innen konferanse og yrkessegmentene vil det trolig ta enda et år før man når denne milepælen.
- Samtidig ser tallene veldig bra ut akkurat nå. Den viktige flytrafikken har tatt seg opp, og det er nærmest umulig å finne et konferanserom i Norge på denne siden av jul, sier han.
Forskjellig strategi
De tre dominerende hotellkjedene har fulgt litt forskjellige strategier de siste årene.
- Thon har vært igjennom en periode hvor de har utviklet merkevaren sin. De er blitt tydeligere og har brukt store ressurser på å renovere hotellene. Nå fremstår de som en tøffere konkurrent til de to andre enn tidligere, mer strømlinjeformet som kjede, med et godt markeds- og salgsapparat, sier Geir Lundkvist som også er partner i Hotelia.
Endringene i Scandic har også vært store de siste årene. Selskapet ble tatt på Nasdaq-børsen i Stockholm i 2015 av oppkjøpsfondet EQT, etter å ha kjøpt opp Rica Hotels året før. Lundkvist peker på at Scandic er og har vært styrt fra sentralt hold som en kjede, hvor alle går i takt og beslutningene sitter høyt i organisasjonen.
- Så har de fått en forsterket posisjon gjennom flere hoteller, blant annet i Nord-Norge gjennom Rica-oppkjøpet, som har vært viktig for dem, spesielt med tanke på at det er fritidsmarkedet som har den desidert sterkeste veksten, sier han.
Den erfarne hotellmannen mener Nordic Choice har den bredeste porteføljen.
- De består nå av mange forskjellige varemerker, noe som kan være en styrke i disse tider, hvor det kan være en fordel å kunne tilby ulike hoteller til ulike segmenter, forklarer han.
Nordic Choice styres også med lettere hånd sentralt enn Scandic.
- Hotelldirektørene har
Gå til medietAnders Vatne, partner i Hotelia, som driver med næringsmegling og rådgivning for norske hoteller, forteller at det er store regionale forskjeller. I Stavanger bidrar oppsvinget i oljebransjen til at solgte romdøgn nå ligger på 66 prosent av nivået i 2019. Mens i Oslo, som ble desidert hardest rammet av nedstengingene, e solgte romdøgn fortsatt på 30 prosent av 2019-nivået.
Analyser som han og kollegaene i Hotelia har gjennomført, peker på at feriemarkedet kommer raskest tilbake. Her ser Vatne for seg at man er på 2019-nivå i 2023, mens innen konferanse og yrkessegmentene vil det trolig ta enda et år før man når denne milepælen.
- Samtidig ser tallene veldig bra ut akkurat nå. Den viktige flytrafikken har tatt seg opp, og det er nærmest umulig å finne et konferanserom i Norge på denne siden av jul, sier han.
Forskjellig strategi
De tre dominerende hotellkjedene har fulgt litt forskjellige strategier de siste årene.
- Thon har vært igjennom en periode hvor de har utviklet merkevaren sin. De er blitt tydeligere og har brukt store ressurser på å renovere hotellene. Nå fremstår de som en tøffere konkurrent til de to andre enn tidligere, mer strømlinjeformet som kjede, med et godt markeds- og salgsapparat, sier Geir Lundkvist som også er partner i Hotelia.
Endringene i Scandic har også vært store de siste årene. Selskapet ble tatt på Nasdaq-børsen i Stockholm i 2015 av oppkjøpsfondet EQT, etter å ha kjøpt opp Rica Hotels året før. Lundkvist peker på at Scandic er og har vært styrt fra sentralt hold som en kjede, hvor alle går i takt og beslutningene sitter høyt i organisasjonen.
- Så har de fått en forsterket posisjon gjennom flere hoteller, blant annet i Nord-Norge gjennom Rica-oppkjøpet, som har vært viktig for dem, spesielt med tanke på at det er fritidsmarkedet som har den desidert sterkeste veksten, sier han.
Den erfarne hotellmannen mener Nordic Choice har den bredeste porteføljen.
- De består nå av mange forskjellige varemerker, noe som kan være en styrke i disse tider, hvor det kan være en fordel å kunne tilby ulike hoteller til ulike segmenter, forklarer han.
Nordic Choice styres også med lettere hånd sentralt enn Scandic.
- Hotelldirektørene har


































































































