Panorama Nyheter
12.02.2020
Etter brannene i Amazonas tok noen private bedrifter samfunnsansvar til et nytt nivå. De statseide bedriftene henger etter. Av Øyvind Eggen
Mer enn hundre norske bedrifter driver virksomhet i Brasil, og norsk kjøtt- og oppdrettsindustri er helt avhengig av brasiliansk soya. Inntil i fjor var landet regnet for et trygt valg når det gjelder samfunnsansvar.
Så tok det fyr i Amazonas, og det gikk opp for verden at landets nye president var i ferd med å sette kloden i fare. Det skapte uro også hos bedrifter. «Business as usual» kunne ikke lenger bli tatt for gitt.
Stresstest
Månedene som fulgte var en interessant «stresstest» for norske bedrifters samfunnsansvar. Nå ser vi at bedrifter valgte ulik respons, som viser hvor langt de er kommet.
En gang i tiden handlet samfunnsansvar mest om arbeidsforhold og miljø i egen virksomhet. Det er selvsagt ikke nok, og seriøse bedrifter engasjerer seg nå i hele sin verdikjede fra råvareproduksjon og fram til forbrukeren - selv om innsatsen kan være halvhjertet og ikke alle lykkes.
Noen bedrifter går lenger. De ser ikke bare på egne verdikjeder, men ser på hvordan bedriften kan bruke sin rolle som viktig samfunnsaktør til å skape endring. Det er ingen ny ide, men den fikk trange kår under politiske ideologier som overlot til stater å skape velferd og bedrifter å sikre vekst, med slagordet «the business
Gå til medietSå tok det fyr i Amazonas, og det gikk opp for verden at landets nye president var i ferd med å sette kloden i fare. Det skapte uro også hos bedrifter. «Business as usual» kunne ikke lenger bli tatt for gitt.
Stresstest
Månedene som fulgte var en interessant «stresstest» for norske bedrifters samfunnsansvar. Nå ser vi at bedrifter valgte ulik respons, som viser hvor langt de er kommet.
En gang i tiden handlet samfunnsansvar mest om arbeidsforhold og miljø i egen virksomhet. Det er selvsagt ikke nok, og seriøse bedrifter engasjerer seg nå i hele sin verdikjede fra råvareproduksjon og fram til forbrukeren - selv om innsatsen kan være halvhjertet og ikke alle lykkes.
Noen bedrifter går lenger. De ser ikke bare på egne verdikjeder, men ser på hvordan bedriften kan bruke sin rolle som viktig samfunnsaktør til å skape endring. Det er ingen ny ide, men den fikk trange kår under politiske ideologier som overlot til stater å skape velferd og bedrifter å sikre vekst, med slagordet «the business