Siv Natanael Hjortland er initiativtageren bak fellesskapet Skeive Spillutviklere, og avviklet nylig en bemerkelsesverdig dugnad. Sammen med et knippe andre norske spillskapere deltok hen i en gamejam - et tidsbegrenset arrangement hvor man lager dataspill rundt et gitt tema.
Gamejams skjer hele tiden, ofte med temaer som «lys» eller «fart». Navnet og temaet for denne jamen var imidlertid mye spissere - Yeet Riksen. Målet for spillutviklerne var å uttrykke sin frustrasjon overfor Rikshospitalets behandling av transkjønnede.
(fortsetter under)
Et spill om Rikshospitalets behandling av transkjønnede er en naturlig utvikling av en kunstform som har brutt barrierer i 70 år.
Resultatet var blant annet Antidote, hvor en rollespillhelt blir forgiftet i kamp og må gjennom ventelister og byråkrati for å få motgift mens helsa tikker nedover. Siv skapte Hormonposten, hvor et vandrende bud må rusle i 20 dager (spillet foregår i sanntid) for å levere hormoner til Kirkenes.
Kritikken mot Rikshospitalet er ikke ny, men å se knippe spill som skildrer denne typen følelser og erfaringer poppe opp i løpet av noen få dager er likevel uvanlig i norsk sammenheng. For Siv er det likevel en helt naturlig utvikling.
- Dette er måten vi uttrykker oss på, sier Siv til Kontekst.
- Like mye som andre ville uttrykt seg gjennom musikk eller et maleri.
er et eksempel på måten dataspill i 2022 er et like naturlig utløp for skeive erfaringer som filmer, serier, teater, musikk, kunst og litteratur. Noen av de største spillheltene i dag er skeive, samtidig som flere spill enn noensinne har skeiv tematikk og åpne skeive spillutviklere er å se i Pride-paraden.
Hvordan kom vi hit? Det korte svaret er at spillene har gått en lang, lang vei.
Det lengre svaret starter i Storbritannia på slutten av 40-tallet.
Et mindre gjestmildt sted
Den første skeive personen som skrev spillkode var også den første som skrev spillkode.
Datageniet Alan Turing tenkte at sjakk ville være en god måte å teste kunstig intelligens i en datamaskin. Imidlertid fantes det ingen datamaskiner som kunne kjøre koden i 1948, så Turing måtte teste koden ved å late som om han var datamaskinen og selv utføre alle utregningene manuelt. Han lykkes med dette, men skulle ikke leve lenge nok til å se dagen da maskinene ble kraftige nok til å kjøre koden hans.
Tross at han hjalp de allierte med å vinne 2. verdenskrig ble Turings skjebne en dom for homofil praksis i 1952, med påfølgende kjemisk kastrering og - til slutt - selvmord.
Fortiden var et mindre gjestmildt sted. Det er kanskje ikke så rart at de tidlige pionerene ikke alltid har vært like synlig skeive, men de har alltid vært der.
Ta transkjønnede Rebecca Ann Heineman som ett eksempel. Hun ble mishandlet hjemme, men fant trøst i spillene da de blomstret opp på 70-tallet. I tiårene etter jobbet hun med over 250 ulike spill og fikk en avgjørende innflytelse på spillmediet.
Først som e-sport-pionér i 1980, da hun gruste konkurrentene i Space Invaders og ble den første til å vinne et nasjonalt spillmesterskap. Som 16-åring droppet hun ut av skolen for å bli spillutvikler, og i 1983 ble hun en av grunnleggerne av det enormt innflytelsesrike spillstudioet Interplay.
Til Outsports om da hun ønsket å få inn mer mangfold i spillserien The Bard's Tale og fikk beskjed om at «menn spiller disse spillene. Det gjør ikke jenter.»
Slakterens datter
Det tidligste kjente spillet med skeiv tematikk er pek-og-klikk-eventyret Caper in the Castro. Det ble skapt av den lesbiske spillutvikleren C.M. Ralph i 1989, delvis som en reaksjon på friheten hun opplevde da hun flyttet til San Francisco.
- Da jeg var tenåring og vokste opp nord for New York kunne du bli arrestert og ende på mentalsykehus resten av livet om du ble avslørt som homofil, har hun.
Spillet hennes handlet om den lesbiske privatdetektiven Tracker McDyke som må