NNN-arbeideren
27.03.2021
At makta i dagligvarebransjen er for konsentrert, har vært et ankepunkt i flere år nå. Blant annet fra leverandørhold i næringsmiddelindustrien har det vært påpekt at bransjen har et høyt konfliktnivå. Nå er det opprettet et statlig tilsyn som skal se på saken.
- Vi er avhengige av gode innspill fra leverandørene. Vi trenger rett og slett tips vi kan lære av, sier Tor Erik Engebretsen, nytilsatt direktør for Dagligvaretilsynet.
Lov om god handelsskikk
Loven om god handelsskikk ble kjempet fram etter et mangeårig og sterkt press. Ikke minst fra de to LO-forbundene Handel og Kontor (HK) og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN). 12. mars i fjor, ironisk nok på samme dato som Norge ble stengt ned på grunn av koronapandemien, ble loven om god handelsskikk i dagligvarekjeden vedtatt i Stortinget, en lov som bygger på anbefalinger i NOU 2013 6: God handelsskikk i dagligvarekjeden av 30. april 2013. En av anbefalingene i denne utredningen var at det skulle opprettes et dagligvaretilsyn. Loven trådte i kraft 1. januar i år, og Dagligvaretilsynet ble opprettet samme dato. Formålet med loven er å redusere konfliktnivået i dagligvarebransjen gjennom å sikre ryddigere forhandlinger og mer forutsigbare avtaler mellom aktørene.
Redelighet og forutsigbarhet
I en pressemelding fra Nærings- og Fiskeridepartementet 21. desember 2020 sier næringsminister Iselin Nybø blant ann
Les opprinnelig artikkelLov om god handelsskikk
Loven om god handelsskikk ble kjempet fram etter et mangeårig og sterkt press. Ikke minst fra de to LO-forbundene Handel og Kontor (HK) og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN). 12. mars i fjor, ironisk nok på samme dato som Norge ble stengt ned på grunn av koronapandemien, ble loven om god handelsskikk i dagligvarekjeden vedtatt i Stortinget, en lov som bygger på anbefalinger i NOU 2013 6: God handelsskikk i dagligvarekjeden av 30. april 2013. En av anbefalingene i denne utredningen var at det skulle opprettes et dagligvaretilsyn. Loven trådte i kraft 1. januar i år, og Dagligvaretilsynet ble opprettet samme dato. Formålet med loven er å redusere konfliktnivået i dagligvarebransjen gjennom å sikre ryddigere forhandlinger og mer forutsigbare avtaler mellom aktørene.
Redelighet og forutsigbarhet
I en pressemelding fra Nærings- og Fiskeridepartementet 21. desember 2020 sier næringsminister Iselin Nybø blant ann