![For dårlig fra Verdensbanken For dårlig fra Verdensbanken](https://fagpressenytt.no/sites/default/files/styles/thumbnail/public/articles/web-for-darlig_3.png?itok=RmB7xlVZ)
Banken er i Norge i disse dager for å ha et eget lanseringsmøte hos Norad, den 3. mai. Det viser at banken følger med; Norge er en stor donor og samarbeidspartner på utdanningsfeltet. Atlas-alliansen har skrytt av banken i det siste, men i det sammendraget av rapporten som er tilgjengelig synes vi de tar minst et skritt tilbake. På de 75 sidene som er offentliggjort er det få spor av at alle skal med. Det er faktisk ingen spor av tenkning om den største gruppen av barn som ikke får utdanning: funksjonshemmede.
Mange kan hverken lese eller regne
Schooling for learning in Africa er en oppfølger av bankens World Development Report fra 2018, Learning to Realize Education's Promise, og har fokus på land i Afrika Sør for Sahara. Akkurat som når vårt eget skoleverk gjennomgås av skoleforskere, er det en god del som ikke er godt nok. Størrelsen på utfordringen er større i Afrika. Mange går ikke på skole. Mange av de som tross alt gjør det, kan hverken lese, skrive eller regne på en måte som kan kalles funksjonell.
Gjennom litteraturgjennomganger og mye statistikk kategoriserer forfatterne afrikanske land i ulike segment, og det er nyttig for alle som driver med utviklingsbistand, og ikke minst for landene selv. Her er det mye rom for gjensidig læring landene mellom, ikke minst på de tiltakene som fungerer.
En