- Det er greit for en mann å gråte uten å gi slipp på maskuliniteten sin, når han ser musikkvideoen til Hurt med Johnny Cash, sier Askerøi.
I januar 2013 disputerte han med en avhandling om utøvende rytmisk musikk ved Universitetet i Agder. Nå har han forsket videre på kjønn i musikkuttrykk.
- Jeg alltid vært fascinert av detaljene, noe som helt klart påvirker min tolkning av musikken. Jeg er opptatt av å se hvordan delene påvirker helheten i musikken.
Eirik Askerøi er selv utøvende musiker, ved siden av jobben som førsteamanuensis på Høgskolen i Hedmark.
Og nettopp slike detaljer, Askerøi kaller det lydmarkører, er sentrale i hans lesninger av musikalske uttrykk og identitet hos forskjellige popmusikere. For eksempel hos Johnny Cash.
The man in black
- Johnny Cash blir ofte omtalt som The man in black, en betegnelse som fulgte ham gjennom en lang og skiftende karriere, forteller Askerøi.
I sin lesning av Johnny Cashs musikalske identitet tar han utgangpunkt i begrepene sårbarhet og nostalgi. Tradisjonelle maskuline begreper som Askerøi mener kan knyttes til Johnny Cashs musikalske uttrykk generelt og musikkvideoen Hurt spesielt.
- Det kan virke som at en mann kan vise sårbarhet og samtidig være maskulin så lenge følelsene er knyttet til hendelser i fortiden.