AddToAny

Bonden som passer på såkornet

- Jeg hadde ikke hatt denne jobben i alle disse årene uten Petters engasjement. Og nå koketterer jeg ikke. Uten ham hadde det ikke blitt så vellykket. Petter kunne nok ha funnet en annen Torgeir, men Torgeir neppe noen annen Petter.
Petter Stordalens våpendrager, nærmest medarbeider og venn, Torgeir Silseth, kan ikke rose styreformannen sin nok. Selv om det er han som er CEO i hotellkjeden Nordic Choice Hotels, har han intet imot at det er Stordalen som er ansiktet utad.
- Stordalen skal ha sagt at Torgeir Silseth er hans eneste nære venn, vi du si det samme om Stordalen?
- Han er den jeg jobber mest med og snakker mest med, bortsett fra kona. Vi har en veldig nær og tett dialog. Vi er jo venner - og på en måte mer - fordi samtidig er det en arbeidsrelasjon.
- Og dermed blir det også konflikter? - Ja, det er normalt ikke så mye konflikter med andre venner som med Petter. Det er ikke grobunn for det i vanlige vennskap - som ikke har denne ekstradimensjonen.

Dealmaker
Å jobbe samme med en så aktiv og synlig eier som Petter Stordalen, går «kjempebra», ifølge Silseth.
- Vi har jobbet sammen siden 1996. Vi er ekstremt forskjellige - og dette er ingen floskel. Han er en fantastikk dealmaker, og det er jeg elendig på. Han er sånn som kjøper og selger hoteller, inngår og reforhandler leiekontrakter, forhandler med banken.
- Og han forhandler corona-penger fra staten, ifølge mediene fikk dere jo mye?
- Nei, der har hans kjendisstatus virket mot ham. Vi fikk det samme som andre, men mer negative medieoppslag.
Hvis vi tenker arketyper, er Petter og jeg henholdsvis jegeren og bonden. Han er der ute og finner på ting og tar dem med hjem. Han gjør de spektakulære og store tingene. Mens jeg forvalter det vi har og passer på såkornet, sier Silseth.

Gjensidig respekt
- Derfor blir jeg sikkert betraktet som en bremsekloss av noen. Men det som ligger i bunn, er stor respekt for hverandre, fortsetter Nordic Choice-sjefen.
- Jeg har stor respekt for Petter, og jeg tror han har det samme for meg. Petter tar alltid telefonen, og han er mottagelig for kritikk. Vi spiller quiz. Jeg lager spørsmålene. Petter svarer. Det kan dreie seg om hvor mange ansatte et enkelt hotell har, eller hvor mange værelser, den slags. Petter legger stort engasjement i å svare korrekt.
- Du skriver brev til Petter Stordalen hver jul og forteller om hva som vært bra og dårlig. Kan du si noe om hva det har stått i disse brevene?
- Jeg gir både ros og ris. I brevet før sist jul prøvde jeg å være mer oppmuntrende og gi ham kred for hans rolle under coronaen. For det fortjente han. Han var lenger nede, det var ikke jeg som satt på Lindmo og fortalte om hvor tungt det var og at noen av virksomhetene kunne gå fløyten.
- Kan hotellkjeden gå fløyten?
- Nei. Men det har vært dramatisk. Før pandemien, prøvde jeg alltid å tenke verst mulig scenario og regnet inn et mulig inntektstap på omtrent 25 prosent. Men at vi skulle miste mellom åtti og hundre prosent av omsetningen på ett år, lå helt utenfor alt vi hadde regnet med. Det var da Petter sa at det viktigste ikke er penger, det er tillit. Tillit er kapital. Det oppdaget vi var sant - tillit hos de ansatte og fagfo
Gå til mediet

Flere saker fra HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv

Mor ten C h r i stensen i Un i ke Hotel ler har kjøpt halvparten av Riddergaarden Mountain Lodge på Beitostølen, og blir likestilt eier med Fahre-familien.
ReiseIivet og næringsIivet i Moskenes har i tre år jobbet i et nettverksprosjekt. Prosjektet har flere måI, men de tydeIigste er å ta eierskap tiI fjeIIet Reinebringen, som har utvikIet seg tiI å bIi et av Iandets mest besøkte fjeII, med ca. 260.000 besøkende i 2024.
ReiseIivet beskrives ofte som en ung og dynamisk bransje, men nettopp derfor trenges erfarne arbeidstakere. Forskning viser at Iedere som faktisk har hatt seniorer i jobb, ser store gevinster i kompetanse, stabiIitet og kvaIitet. LikeveI mangIer mange virksomheter en bevisst seniorpoIitikk. Det er på tide å se erfaring som en konkurransefordeI - ikke en beIastning.
For ett år siden gjorde PicadeIis ferdigpakkede food-to-gosortiment sitt inntog i kjøIediskene hos Narvesen og 7-EIeven under sIagordet «Gode vaIg på farten!». Nå fortsetter man å friste norske smaksIøker med to produktnyheter - wrapen Korean StyIe Chicken og den vegetariske saIatbowIen Teriyummy Teriyaki.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt