Fagbladet
17.02.2020
Slenger du føttene på setet når du kjører trikk eller T-bane? Eller irriterer du deg over at andre gjør det? Bente Pettersen er definitivt blant de sistnevnte.
Tallene er svimlende: I løpet av et år frakter trikker og T-baner i Oslo 200 millioner passasjerer rundt omkring i byen. På vei til jobb, til skolen, barnehagen, til familiemiddager og til fest. Og hver eneste passasjer setter rumpa ned på et mykt sete. De fleste av dem trukket i koksgrått stoff med små turkise kvadrater. Eller som på de eldste trikkene, et blågrått sete med regnbuefargede diagonale striper.
Hvis du er en av disse passasjerene, er det stor sjanse for at Bente Pettersen, eller hennes kollega Hamidullah Ahmadi, har hatt hånda si på akkurat det setet du sitter på.
SPARER PENGER FOR BEDRIFTEN
Bente og Hamid er salmakere på Sporveiens verksted, og har jobben med å reparere og bytte ut skitne, slitte og ødelagte seter på trikker og T-banevogner i hele Oslo.
Nylig var de ferdige med en stor og langvarig jobb: Å bytte trekk på hvert eneste av de 12.400 passasjersetene på T-banen.
- Sporveien sparte mye penger på at vi gjorde denne jobben framfor at det skulle bestilles helt nytt ferdigtrukket sete fra leverandør.
DET BESTE MED JOBBEN:
At det er så variert, og at vi har stort spillerom og frihet til å gjøre jobben på vår måte.
DET VERSTE MED JOBBEN:
At det er tungt arbeid.
Og så er det helt forferdelig når vi får inn seter som noen har spydd i.
På salmakerverkstedet på Ryen i Oslo er det høyt under taket og dagslyset strømmer inn, men ellers vitner det meste om en praktisk og jordnær arbeidshverdag: Store arbeidsbord, symaskiner av indu
Gå til medietHvis du er en av disse passasjerene, er det stor sjanse for at Bente Pettersen, eller hennes kollega Hamidullah Ahmadi, har hatt hånda si på akkurat det setet du sitter på.
SPARER PENGER FOR BEDRIFTEN
Bente og Hamid er salmakere på Sporveiens verksted, og har jobben med å reparere og bytte ut skitne, slitte og ødelagte seter på trikker og T-banevogner i hele Oslo.
Nylig var de ferdige med en stor og langvarig jobb: Å bytte trekk på hvert eneste av de 12.400 passasjersetene på T-banen.
- Sporveien sparte mye penger på at vi gjorde denne jobben framfor at det skulle bestilles helt nytt ferdigtrukket sete fra leverandør.
DET BESTE MED JOBBEN:
At det er så variert, og at vi har stort spillerom og frihet til å gjøre jobben på vår måte.
DET VERSTE MED JOBBEN:
At det er tungt arbeid.
Og så er det helt forferdelig når vi får inn seter som noen har spydd i.
På salmakerverkstedet på Ryen i Oslo er det høyt under taket og dagslyset strømmer inn, men ellers vitner det meste om en praktisk og jordnær arbeidshverdag: Store arbeidsbord, symaskiner av indu