Optikeren
06.09.2021
Nedsatt syn er en vanlig følgetilstand for barn med Downs syndrom. Hvordan påvirker det lek med andre barn, og hva bør optikere er oppmerksomme på for denne pasientgruppen?
Masteroppgaven til Romy Regina Prochnow viser en helt annen verden enn den de fleste av oss befinner seg i. Romy har sin utdanning som Heilpädagog og kunstterapeut fra Tyskland. Hun har også en fordypning i psykomotorikk og har siden 2016 jobbet som rådgiver ved Signo Kompetansesenter, som er regionsenter for Nasjonalt Kompetansesenter for Døvblinde (NKDB).
Konsekvensene av hvordan et sansetap påvirker kommunikasjon og samspill er noe hun brenner for. Hun er også opptatt av hvordan interaksjonene blir utfordret for gruppen med ervervet døvblindhet.
Studien tar utgangspunkt i et større samarbeidsprosjekt, «Signoprosjektet», som er mellom Signo kompetansesenter og Universitet i Sørøst-Norge (USN). Signoprosjektet har som overordnet mål å undersøke hvordan barn med Downs syndrom (DS) deltar i sosial interaksjon med sine samtalepartnere i skolehverdagen. Disse kan være både medelever og/eller pedagoger.
Romy har vært prosjektmedlem i forskningsprosjektet siden november 2019.
Masteroppgaven er basert på analyse av videoopptak som viser naturlig interaksjon mellom 14 grunnskoleelever i ulike skoleaktiviteter. Målet med oppgaven var å se på hvilken rolle bruk
Gå til medietKonsekvensene av hvordan et sansetap påvirker kommunikasjon og samspill er noe hun brenner for. Hun er også opptatt av hvordan interaksjonene blir utfordret for gruppen med ervervet døvblindhet.
Studien tar utgangspunkt i et større samarbeidsprosjekt, «Signoprosjektet», som er mellom Signo kompetansesenter og Universitet i Sørøst-Norge (USN). Signoprosjektet har som overordnet mål å undersøke hvordan barn med Downs syndrom (DS) deltar i sosial interaksjon med sine samtalepartnere i skolehverdagen. Disse kan være både medelever og/eller pedagoger.
Romy har vært prosjektmedlem i forskningsprosjektet siden november 2019.
Masteroppgaven er basert på analyse av videoopptak som viser naturlig interaksjon mellom 14 grunnskoleelever i ulike skoleaktiviteter. Målet med oppgaven var å se på hvilken rolle bruk